حرکت رقص محوری زمین :Nutation Reviewed by Momizat on . حركت رقص محوری یا ترقصی (Nutation): در حركت تقدیمی محور زمین، شكل دیگری از حركت محور زمین به چشم می‌خورد. بدین صورت كه منحنی‌ای كه محور زمین در حركت تقدیمی خود حركت رقص محوری یا ترقصی (Nutation): در حركت تقدیمی محور زمین، شكل دیگری از حركت محور زمین به چشم می‌خورد. بدین صورت كه منحنی‌ای كه محور زمین در حركت تقدیمی خود Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اصطلاحات علم نجوم » حرکت رقص محوری زمین :Nutation

حرکت رقص محوری زمین :Nutation

حرکت رقص محوری یا ترقصی (Nutation):
در حرکت تقدیمی محور زمین، شکل دیگری از حرکت محور زمین به چشم می‌خورد. بدین صورت که منحنی‌ای که محور زمین در حرکت تقدیمی خود طی می‌کند دایره صاف و یکدستی نیست. در واقع محور زمین در این منحنی حرکات نوسانی کوچکی دارد. دوره تناوب این نوسان‌ها حدود ۱۹ ساله است.

nutation
در اثر این حرکت اندازه میل محور زمین در حدود یک چهارصدم درجه در سال تغییر می‌کند. بیشترین دامنه انحراف آن ۲۱/۹ ثانیه قوسی است. علت عمده حرکت رقص محوری، نیروی گرانش ماه است و میزان تاثیر خورشید در این حرکت فقط ۲/۱ ثانیه در دوره‌ی یک ساله ‌است.

در حالت کلی بایستی گفت حرکت واقعی محور زمین ترکیبی است از حرکت تقدیمی و رقص محوری می باشد.

تغییرات اندکی به شکل لرزش سینوسی بادامنه ۲/۹ ثانیه قوسی که با دوره ۶/۱۸ ساله (یکی از دوره های مداری ماه : بدلیل انحراف حدود ۵ درجه ای مدار ماه با مدار زمین )در حرکت دایروی تقدیمی زمین رخ می دهد.این تغییرات بیشتر ناشی از گرانش ماه می باشد.

این حرکت در سال ۱۷۲۸ توسط جیمز برادلی کشف شد ولی ۲۰ سال بعد بود که دلیل آن آشکار گردید.در حال حاضر مقدار این تغییرات با دقت خوبی قابل محاسبه است.

a0241

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا