ایجاد گرفت‌های مصنوعی با فضاپیماها به کشف جهان‌های جدید کمک می‌کند Reviewed by Momizat on . میلیون‌ها نفر در ایالت متحده، خورشیدگرفتگی (کسوف) 30 مرداد/21 آگوست را مشاهده کردند. درحالی که خورشیدگرفتگی پدیده‌ای طبیعی است و هنگامی رخ می‌دهدکه سایه ماه روی میلیون‌ها نفر در ایالت متحده، خورشیدگرفتگی (کسوف) 30 مرداد/21 آگوست را مشاهده کردند. درحالی که خورشیدگرفتگی پدیده‌ای طبیعی است و هنگامی رخ می‌دهدکه سایه ماه روی Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » ایجاد گرفت‌های مصنوعی با فضاپیماها به کشف جهان‌های جدید کمک می‌کند

ایجاد گرفت‌های مصنوعی با فضاپیماها به کشف جهان‌های جدید کمک می‌کند

ایجاد گرفت‌های مصنوعی با فضاپیماها به کشف جهان‌های جدید کمک می‌کند

میلیون‌ها نفر در ایالت متحده، خورشیدگرفتگی (کسوف) ۳۰ مرداد/۲۱ آگوست را مشاهده کردند. درحالی که خورشیدگرفتگی پدیده‌ای طبیعی است و هنگامی رخ می‌دهدکه سایه ماه روی بخشی از زمین می‌افتد، آزمایشگاهی در استنفورد درحال توسعه سامانه‌ای است که از فضاپیمای در حال گردش در مدار برای ایجاد گرفت‌های مصنوعی بهره می‌برد.

این سامانه از دستگاهی به‌نام استارشِید (Starshade به معنی سایه ستاره) استفاده می‌کند تا مستقیما سیاره‌های خارج از منظومه شمسی را مشاهده کند. سیاره‌های فراخورشیدی در مقایسه با ستاره مادر خود بسیار کم‌نورند، در حدود ۱۰ میلیارد بار کم‌نورتر. برای بهتر دیدن آن‌ها، سیمون دآمیکو (Simone D’Amico)، مدیر این آزمایشگاهدر استنفورد، طرح سامانه‌ای کوچک متشکل از دو فضاپیما را ارائه داده است.

اولین فضاپیما که همان استارشید است، مسیر نور ستاره دور را مسدود می‌کند، مانند ماه که در هنگام کسوف راه عبور نور خورشید ما را می‌بندد. فضاپیمای دوم تلسکوپی است که در سایه مصنوعی کار می‌کند و به‌دنبال سیاره‌های فراخورشیدی می‌گردد.

دآمیکو، استادیار هواشناسی و فضانوردی در دانشگاه استنفورد، در بیانه‌ای گفت: «با اندازه‌گیری‌های غیرمستقیم، می‌توانید اجرام نزدیک به ستاره را شناسایی کنید و دوره تناوب و فاصله‌شان از ستاره را بفهمید. همه این اطلاعات مهم هستند، اما با مشاهده مستقیم می‌توانید ترکیبات شیمیایی سیاره را مشخص کنید و ممکن است نشانه‌های فعالیت‌های بیولوژیکی یعنی علائم حیات را مشاهده کنید.»

اما سامانه دآمیکو، که به همراه استاد فیزیک استنفورد و دانشمند سیارات فرامنظومه‌ای، بروس مکینتاش (Bruce Macintosh)، روی آن کار می‌کنند، آنقدر بزرگ نخواهد بود تا بتواند سیارات هم اندازه زمین را که می‌توانند میزبان حیات باشند مشاهده کند. ماموریتی که چنان قابلیتی داشته باشد، میلیاردها دلار هزینه در بر خواهد داشت چراکه در آن استارشید باید بسیار عظیم باشد (به‌طول ده‌ها متر) و در فاصله زیاد با فضاپیمای دیگر در اعماق فضا استقرار یابد، کاملا به‌دور از تداخل‌های نوری زمین.

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا