آراتستن Reviewed by Momizat on . منجم یونانی که در حدود ۲۷۶ سال قبل از میلاد در کورنه به دنیا آمد نه تنها منجمی متبحر بود بلکه جغرافی دان بر جسته ای نیز بود او از دوستان ارشمیدس بود وی از طرف ب منجم یونانی که در حدود ۲۷۶ سال قبل از میلاد در کورنه به دنیا آمد نه تنها منجمی متبحر بود بلکه جغرافی دان بر جسته ای نیز بود او از دوستان ارشمیدس بود وی از طرف ب Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » دانشمندان علم نجوم » آراتستن

آراتستن

منجم یونانی که در حدود ۲۷۶ سال قبل از میلاد در کورنه به دنیا آمد نه تنها منجمی متبحر بود بلکه جغرافی دان بر جسته ای نیز بود او از دوستان ارشمیدس بود وی از طرف بطلیموس سوم سمت سرپرست و معلمی پسرش را بر عهده گرفت . به او لقب افلاطون ثانی را داده بودند آراتستن را هم میتوان به عنوان منجم . ریاضی دان . شاعر . خطیب و فیلسوف معرفی کرد بطلیموس سوم بهترین کسی را که برای اداره ی کتاب خانه ی اسکندریه در نظر گرفت آراتستن بود .

وی در تلاش بود که وسیله ای به عنوان گاهشماری علمی و به وسیله ی آن جنگ تروا را مبدا تاریخ قرار دهد . آن چه بیش از پیش سبب شهرت وی گشت این بود که اولین کسی بود که برای اندازه گیری زمین اقدام کرد .

آراتستن محاسبه را انجام داد و محیط زمین را ۳۹۳۷ کیلومتر محاسبه کرد مشخص میشود که از محاسبه ی آراتستن رقمی بالغ بر ۴۰۰۰۰کیلومتر برای کره ی زمین به دست آورده است . بعلت اینکه دنیای آن روز نا شناخته بود و دنیای شناخته شده ی آن روزگار آنقدر بزرگ نبود این رقم را به دلیل بزرگی فوق العاده آن رد کردند و بعدا رقم کوچک تری را که برای کره ی زمین توسط پوسیدونیوس تعیین شده بود را پذیرفتند آراتستن در هنگام پیری بینایی اش را ازدست داد و نابینا شد وهنگامی که از بهبودی آن مایوس شده بود در حدود ۱۹۶ سال قبل از میلاد در اسکندریه با نخوردن غذا از گرسنگی به هلاکت رسید .

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا