تصویر جدید هابل از کهکشانی در حال برهم‌کنش با همسایه‌ خود Reviewed by Momizat on . گرانش حرکات کیهان را کنترل می‌کند؛ مجموعه‌ای از کهکشان‌ها را به سوی هم می‌کشد تا گروه‌های کوچک و خوشه‌های کهکشانی بزرگتر را تشکیل دهند و کهکشان‌ها را به هم نزدی گرانش حرکات کیهان را کنترل می‌کند؛ مجموعه‌ای از کهکشان‌ها را به سوی هم می‌کشد تا گروه‌های کوچک و خوشه‌های کهکشانی بزرگتر را تشکیل دهند و کهکشان‌ها را به هم نزدی Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » تصویر جدید هابل از کهکشانی در حال برهم‌کنش با همسایه‌ خود

تصویر جدید هابل از کهکشانی در حال برهم‌کنش با همسایه‌ خود

تصویر جدید هابل از کهکشانی در حال برهم‌کنش با همسایه‌ خود

گرانش حرکات کیهان را کنترل می‌کند؛ مجموعه‌ای از کهکشان‌ها را به سوی هم می‌کشد تا گروه‌های کوچک و خوشه‌های کهکشانی بزرگتر را تشکیل دهند و کهکشان‌ها را به هم نزدیک می‌کند تا با هم ادغام شوند. رویداد دوم می‌تواند عواقب شدیدی داشته باشد. زوج‌های کهکشانی در برهم‌کنش اغلب به شدت آشفته شده و پیچ و تاب بر می‌دارند؛ از هم پاشیده یا به برخورد با یکدیگر واداشته می‌شوند. آنها هویت سابق خود را از دست داده و با هم ترکیب می‌شوند تا مجموعه واحدی از گاز، غبار و ستاره‌ها را تشکیل دهند.

این تصویر تلسکوپ فضایی هابل از کهکشان IC 1727، در حال برهم‌کنش گرانشی با همسایه نزدیک خود NGC 672 است. برهم‌کنش گرانشی این جفت کهکشان باعث ایجاد پدیده‌های عجیب و غریب در هر دو جرم شده است که این تغییرات درIC 1727  بیشتر قابل مشاهده است. ساختار کهکشان به وضوح پیچیده و نامتقارن است و هسته روشن آن از مرکز خارج شده است.

در این نوع کهکشان‌ها اغلب نشانه‌هایی از زایش شدید ستاره‌ها و نیز خوشه‌های ستاره‌ای تازه شکل گرفته مشاهده می‌شود. به نظر می‌رسد که آنها به علت تلاطم، توزیع مجدد و فشرده شدن گاز و غبار بر اثر گرانش ایجاد شده‌اند. اخترشناسان شکل‌گیری ستاره‌ها را درIC 1727  و NGC 672  تجزیه و تحلیل کرده‌اند و مواردی جالب را کشف کرده‌اند. مشاهدات نشان می‌دهد که شکل‌گیری انفجاری ستاره در دو کهکشان به صورت همزمان بین ۲۰ تا ۳۰ و ۴۵۰ تا ۷۵۰ میلیون سال پیش رخ داده است. محتمل‌ترین توضیح این موضوع این است که این دو کهکشان واقعا‌ در حال برهم‌کنش هستند، هر از چندی به هم نزدیک می‌شوند و گاز و گرد و غبار یکدیگر را به تلاطم وامی‌دارند. این کهکشان‌ها در فاصله ۲۹ میلیون سال نوری از ما در صورت‌فلکی مثلث واقع هستند.

 

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا