مقصد بعدی فضاپیمای نیوهرایزنز شگفتی‌ساز شد Reviewed by Momizat on . رصدهای انجام ‌شده هنگام اختفای ستاره‌ای با سیارک ام‌یو۶۹، مقصد بعدی فضاپیمای نیوهرایزنز، نشان می‌دهد این سیارک کروی نیست و احتمالاً شکلی شگفت‌انگیز دارد. به گزا رصدهای انجام ‌شده هنگام اختفای ستاره‌ای با سیارک ام‌یو۶۹، مقصد بعدی فضاپیمای نیوهرایزنز، نشان می‌دهد این سیارک کروی نیست و احتمالاً شکلی شگفت‌انگیز دارد. به گزا Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » مقصد بعدی فضاپیمای نیوهرایزنز شگفتی‌ساز شد

مقصد بعدی فضاپیمای نیوهرایزنز شگفتی‌ساز شد

مقصد بعدی فضاپیمای نیوهرایزنز شگفتی‌ساز شد

رصدهای انجام ‌شده هنگام اختفای ستاره‌ای با سیارک ام‌یو۶۹، مقصد بعدی فضاپیمای نیوهرایزنز، نشان می‌دهد این سیارک کروی نیست و احتمالاً شکلی شگفت‌انگیز دارد.

به گزارش مجله نجوم به نقل از وبگاه ناسا، سیارک ام‌یو۶۹ (MU69) در ۲۶ تیر از مقابل ستاره‌ای عبور کرد و چند تلسکوپ که گروه هدایت فضاپیمای نیوهرایزنز  (به معنی افق‌های نو) را در منطقۀ دورافتاده‌ای در آرژانتین برپا کرده بودند توانستند پدیدۀ اختفای ستاره را با این سیارک رصد کنند. این سیارک که در کمربند کویپر  و در فاصلۀ ۶/۵ میلیارد کیلومتری از مدار زمین به دور خورشید می‌گردد ازآنجا اهمیت دارد که مقصد بعدی فضاپیمای نیوهرایزنز است.

در این رصد برای تعیین بهتر مسیر حرکت فضاپیمای نیوهرایزنز و همچنین مشخص نمودن اندازه، شکل و مدار دقیق این سیارک داده‌هایی جمع‌آوری شد. پس از بررسی داده‌ها، شکل احتمالی این سیارک شگفتی محققان را برانگیخت. بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده در زمان اختفا محققان عقیده دارند که ام‌یو۶۹ احتمالاً کروی نیست، بلکه ممکن است شکلی کشیده داشته باشد که قسمتی از آن خالی‌شده و یا حتی یک دوتایی به هم چسبیده باشد. ممکن است این دوتایی در فاصلۀ بسیار نزدیکی به دور یکدیگر در حال چرخش یا حتی با یکدیگر در تماس باشند و دوتایی به هم چسبیده‌ای تشکیل دهند. داده‌ها نشان می‌دهد که اگر این سیارک جسمی واحد باشد طول آن از ۳۰ کیلومتر بیشتر نیست و اگر دو جسم به هم چسبیده این سیارک را ساخته باشند ابعاد آن‌ها ۱۵ و ۲۰ کیلومتر است. بر اساس شکل‌های احتمالی که محققان برای این سیارک توصیف کرده‌اند، هنرمندی دو طرح از این سیارک کشیده است. یافته‌ها دربارۀ شکل این سیارک باعث شده است که مقصد بعدیِ فضاپیمای نیوهرایزنز هدف جالب‌تری برای بررسی باشد. قرار است فضاپیمای نیوهرایزنز _ که در تیر ۱۳۹۴ از کنار پلوتو عبور کرد _ در ۱۱ دی ۱۳۹۷ از کنار این سیارک که یک میلیارد و ۶۰۰ هزار کیلومتر دورتر از پلوتو است عبور کند.

این سومین‌ باری است که اختفای ستاره‌ای با سیارک ام‌یو۶۹ رصد می‌شود. به دلیل دور و کوچک بودن این سیارک رصد اختفای ستاره‌ای با آن بسیار چالش‌برانگیز است. برای محاسبۀ زمان و مکان دقیق مشاهدۀ این اختفا رصدهای تلسکوپ فضایی هابل و تلسکوپ فضایی گایا، متعلق به سازمان فضایی اروپا، نقش بسیار مهمی داشته‌اند.

 

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا