آسمان در هفته، ۱۶ امرداد تا ۲۲ امرداد Reviewed by Momizat on . این هفته، هفته‌ای پر از رخداد‌های نجومی جذاب است. هرچند وجود ماه در آسمان، فرصت رصد اجرام ژرف آسمان را از ما می‌گیرد؛ اما پدیده‌های جذابی انتظارمان را می‌کشد. م این هفته، هفته‌ای پر از رخداد‌های نجومی جذاب است. هرچند وجود ماه در آسمان، فرصت رصد اجرام ژرف آسمان را از ما می‌گیرد؛ اما پدیده‌های جذابی انتظارمان را می‌کشد. م Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » آسمان در هفته، ۱۶ امرداد تا ۲۲ امرداد

آسمان در هفته، ۱۶ امرداد تا ۲۲ امرداد

آسمان در هفته، 16 امرداد تا 22 امرداد

این هفته، هفته‌ای پر از رخداد‌های نجومی جذاب است. هرچند وجود ماه در آسمان، فرصت رصد اجرام ژرف آسمان را از ما می‌گیرد؛ اما پدیده‌های جذابی انتظارمان را می‌کشد.

ماه‌گرفتگی جزیی دوشنبه ۱۶ امرداد از آن پدیده‌هایی است که مدت ها انتظارش را می‌کشیدیم. در این خسوف بخشی از ماه در سایه زمین قرار خواهد گرفت و ما شاهد یک گرفت جزئی زیبا خواهیم بود که طی آن ۲۴/۶ درصد از ماه در سایه زمین پنهان خواهد شد. این خسوف (به وقت مرکزی ایران) ساعت ۲۰:۲۰ آغاز خواهد شد و تا ساعت ۱:۲۱ ادامه خواهد داشت. اوج خسوف نیز در ساعت ۲۲:۵۲ روی می‌دهد. مراحل آغارین گرفت، نیم‌سایه‌ای خواهد بود و مشاهده‌اش بدون ابزار رصدی بسیار دشوار است اما از حدود ساعت ۲۱:۵۳ ماه وارد سایه زمین شده و خسوف جزئی آغاز می‌شود. این گرفت در سراسر ایران قابل مشاهده است.

پس از این پدیده تا ۲۱ امرداد پدیده خاصی در آسمان شب قابل رویت نخواهد بود؛ اما در ۲۱ امرداد ساعت ۲۳:۳۰ بارش شهابی برساوشی با ZHR بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ به اوج خود خواهد رسید. بارش برساوشی که یکی از جذاب‌ترین بارش‌های سالیانه است به سبب وجود ماه اندکی کم‌فروغ خواهد ود. اما پیش از طلوع ماه، قبل از ساعت ۲۲:۳۰ شنبه، می‌توان به رصد شهاب‌های زیبای برساوشی پرداخت. ضمن اینکه پس از طلوع ماه نیز شهاب‌های پرفروغ و آذرگوی‌های برساوشی به آسانی دیده خواهند شد.

پیش از بارش برساوشی، در صبحگاه شنبه حوالی ساعت ۴:۴۵ شاهد یک مقارنه جذاب خواهیم بود. مقارنه زهره و خرده سیاره سرس با جدایی زاویه ای ۲/۴ درجه!
سرس از قدر ظاهری ۸/۱ می‌درخشد و با چشم غیر مسلح دیده نمی‌‌شود، به همین سبب برای مشاهده این مقارنه باید از ابزار‌های رصدی استفاده کنید و توجه کنید که میدان دید ابزارتان درحدی باشد که بتوان زهره و سرس را هم‌زمان در آن مشاهده کرد.
مانند هفته‌های گذشته، زحل در صورت فلکی مارافسای است و مشتری در سنبله به چشم می‌خورد.
مشتری پرنور‌ترین جرمی است که بلافاصله پس از تاریک شدن آسمان در جنوب‌غرب آسمان به چشم می‌خورد و می‌تواند راهنمای مناسبی برای یافتن ستاره سماک اعزل باشد. سماک اعزل که درخشان‌ترین ستاره صورت فلکی سنبله است در نزدیکی مشتری قرار دارد و به آسانی قابل تشخیص است.

سیاره اورانوس هم در صورت فلکی حوت در نزدیکی ستاره اومیکرون قرار دارد و برای رصد آن به ابزار‌های رصدی نیاز خواهید داشت. برای یافتن هرچه آسان‌تر این سیاره کافی است نقشه‌های به روز رصد آن را در سایت Heavens-above بیابید. به همین ترتیب می‌توانید شانس خود را برای رصد نپتون بیازمایید. نپتون در نزدیکی ستاره لاندا-دلو قرار دارد و با توجه به حضور ماه در نزدیکی آن، رصد نپتون برای مبتدی‌ها کمی چالش بر‌انگیز خواهد بود.
زهره با درخشش بی‌نظیرش در صبحگاه از شرق طلوع می‌کند و رصد هلال زیبایش در بزرگنمایی‌های بالا تجربه بی‌نظیری خواهد بود.

 

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا