افزایش حساسیت آشکارسازهای امواج گرانشی در آینده Reviewed by Momizat on . فناوری نوین لیزری در ساخت آشکارسازهای نسل آیندۀ امواج گرانشی حساسیت اندازه‌گیری‌ها را افزایش خواهد داد. به‌تازگی محققان مرکز آلبرت اینشتین (AEI) در مؤسسۀ ماکس پ فناوری نوین لیزری در ساخت آشکارسازهای نسل آیندۀ امواج گرانشی حساسیت اندازه‌گیری‌ها را افزایش خواهد داد. به‌تازگی محققان مرکز آلبرت اینشتین (AEI) در مؤسسۀ ماکس پ Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » افزایش حساسیت آشکارسازهای امواج گرانشی در آینده

افزایش حساسیت آشکارسازهای امواج گرانشی در آینده

افزایش حساسیت آشکارسازهای امواج گرانشی در آینده

فناوری نوین لیزری در ساخت آشکارسازهای نسل آیندۀ امواج گرانشی حساسیت اندازه‌گیری‌ها را افزایش خواهد داد.

به‌تازگی محققان مرکز آلبرت اینشتین (AEI) در مؤسسۀ ماکس پلانک دو طرح نوین ارائه داده‌اند که پیش‌بینی می‌شود با به کارگیری این روش‌ها حساسیت آشکارسازهای امواج گرانشی در آینده به میزان قابلتوجهی افزایش یابد. مؤسسۀ ماکس پلانک، در شهر هانوفر آلمان، یکی از پیشتازان علمی در زمینۀ اپتیک و لیزر است و از دستاوردهای آن می‌توان به طراحی دقیق فناوری لیزری که موجب کشف امواج گرانشی در قلب آزمایش‌های لایگو شد اشاره کرد. به عقیدۀ بسیاری از محققان، بنو ویلکی (Benno Willke) که طراحی سیستم لیزری تداخل‌سنج‌های آزمایشگاه‌های لایگو، ویرگو و GEO600 را بر عهده داشته عامل موفقیت آشکارسازی امواج گرانشی بوده است. هم‌اکنون نیز برای پیشرفت پژوهش‌هایی که به سرپرستی وی صورت می‌گیرد ۳/۷۵ میلیون یورو اختصاص داده شده است.

خوشۀ ابررایانه‌ای جدیدی که در مرکز فیزیک گرانشی ماکس پلانک جایگزین ابررایانۀ قبلی شده شش برابر قوی‌تر است و با ۹ هزار و ۵۰۴ هستۀ محاسباتی و ۳۸ ترابایت حافظه، توان اندازه‌گیری سریع و دقیق‌تری را از داده‌های امواج گرانشی حاصل از درهم‌فرورفتگی ستارگان نوترونی و یا سیاهچاله‌ها دارد. با پیشرفت و هماهنگ‌سازی فناوری‌های لیزری و محاسبات ابررایانه‌ای نوین انتظار می‌رود تحولی سازنده در این پژوهش‌ها صورت گیرد.

 

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا