چاندرا ادغام دو کهکشان را به تصویر کشید Reviewed by Momizat on . تصویر جدیدی از رصدخانه پرتو ایکس چاندرای ناسا، نتیجه برخوردی کهکشانی را نشان می‌دهد.Arp 299  دو کهکشان در حال برخورد و ادغام هستند که در فاصله 140 میلیون سال نو تصویر جدیدی از رصدخانه پرتو ایکس چاندرای ناسا، نتیجه برخوردی کهکشانی را نشان می‌دهد.Arp 299  دو کهکشان در حال برخورد و ادغام هستند که در فاصله 140 میلیون سال نو Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » چاندرا ادغام دو کهکشان را به تصویر کشید

چاندرا ادغام دو کهکشان را به تصویر کشید

چاندرا ادغام دو کهکشان را به تصویر کشید

تصویر جدیدی از رصدخانه پرتو ایکس چاندرای ناسا، نتیجه برخوردی کهکشانی را نشان می‌دهد.Arp 299  دو کهکشان در حال برخورد و ادغام هستند که در فاصله ۱۴۰ میلیون سال نوری از زمین واقع‌اند. ایجاد بخشی که شامل آمیزه‌ای از ستاره‌های دو کهکشان است، در این تصویر مشاهده می‌شود.

داده‌های جدید به دست آمده از چاندرا نشان می دهد ۲۵منبع پرتو ایکس درخشان در سراسرArp 299  پراکنده‌اند که از میان آنها۱۴  منبع، منابع قوی‌ پرتوایکسی هستند که ستاره‌شناسان تحت عنوانULX  (سرواژه Ultra Luminous X-ray Sources به معنی منابع فوق درخشان پرتوایکس) طبقه‌بندی می‌کنند.

اینULX ها در مناطقی که ستارگان در حال شکل‌گیری سریع هستند، قرار دارند. به احتمال زیاد،ULX ها، منظومه‌های دوتایی هستند که در آنها یک ستاره نوترونی یا سیاهچاله ماده را از ستاره‌ همسایه‌ای که بسیار پرجرم‌تر از خورشید است، به سمت خود می‌کشد. این منظومه‌های ستاره‌ای دوتایی، «دوتایی پرتو ایکس پرجرم» نامگذاری شده‌اند.

تصویر ترکیبی جدیدArp 299  شامل داده‌های پرتوایکس چاندرا (صورتی)، داده‌های پرتو ایکس  پرانرژی‌تر ازنوستار (NuSTAR) (بنفش) و داده های نور مرئی از تلسکوپ فضایی هابل (سفید و قهوه‌ای) است.Arp 299  همچنین مقادیر زیادی تابش فروسرخ گسیل می‌کند که رصدخانه‌هایی مانند تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا آشکارسازی کرده‌اند، اما در تصویر نشان داده نشده است.

تابش فروسرخ و پرتو ایکس این کهکشان به‌طور قابل توجهی مشابه کهکشان‌هایی است که در نواحی بسیار دور  کیهان یافت می‌شوند، که فرصتی برای بررسی نمونه نسبتا نزدیکی از این اجرام دور را فراهم می‌کند. زمانی که کیهان جوان بود، برخوردهای کهکشانی به میزان بیشتری رخ می‌داد، اما بررسی این اجرام دشوار است زیرا در فاصله‌های فوق‌العاده زیاد از ما قرار دارند.

 

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا