رویداد‌های رصدی هفته، ۵ تا ۱۲ تیر Reviewed by Momizat on . نخستین شب‌های تابستان فرصت مناسبی برای کاوش آسمان شب است. در این شب‌ها مرکز کهکشان راه شیری در ساعات اولیه شب از شرق طلوع می‌کند و برای ما زیبایی بی‌بدیلش را هم نخستین شب‌های تابستان فرصت مناسبی برای کاوش آسمان شب است. در این شب‌ها مرکز کهکشان راه شیری در ساعات اولیه شب از شرق طلوع می‌کند و برای ما زیبایی بی‌بدیلش را هم Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » رویداد‌های رصدی هفته، ۵ تا ۱۲ تیر

رویداد‌های رصدی هفته، ۵ تا ۱۲ تیر

رویداد‌های رصدی هفته، 5 تا 12 تیر

نخستین شب‌های تابستان فرصت مناسبی برای کاوش آسمان شب است. در این شب‌ها مرکز کهکشان راه شیری در ساعات اولیه شب از شرق طلوع می‌کند و برای ما زیبایی بی‌بدیلش را همراه می‌آورد.

موقعیت سیارات چندان با هفته گذشته تفاوتی نکرده است. مشتری همچنان در برج سنبله، نخستین جرمی است که پس از غروب خورشید در آسمان به چشم می‌خورد. زحل در صورت فلکی مارافسای است و زهره در صبحگاه با درخشش بی‌نظیرش همه را محو زیبایی خود خواهد کرد.

اورانوس با قدر ظاهری تقریبا ۵/۶ در صورت فلکی حوت سوژه مناسبی برای رصد‌های تلسکوپی خواهد بود و نپتون در نزدیکی ستاره لاندا-دلو یک سوژه نسبتا سخت برای کم تجربه‌تر‌ها است.

رصد عطارد و مریخ به سبب جدایی زاویه‌ای اندکشان از خورشید در هفته پیش‌رو ممکن نخواهد بود.

در ساعت ۱۳:۳۰ روز ۶ تیر اوج بارش شهابی عوایی خواهد بود. اگر‌چه پیش‌بینی چندان دقیقی درمورد توزیع شهاب‌های این بارش از نظر زمان وجود ندارد؛ اما به‌نظر می‌رسد شامگاه پیش از اوج بارش فرصت مناسبی برای مشاهده چند شهاب زیبا از این بارش کم‌فروغ خواهد بود. پیش بینی‌ها ZHR این بارش را حدود ۳۰ تخمین می‌زنند. با این حال دقت این پیش‌بینی‌ها چندان زیاد نیست.
(ZHR حداکثر تعداد شهاب‌هایی است که با در نظر گرفتن کانون بارش در سرسو در ساعات اوج بارش قابل مشاهده خواهد بود.)

دهم تیر ماه نیز شاهد یک مقارنه زیبا خواهیم بود: مقارنه ماه و سیاره مشتری درست در ساعت ۲۰:۴۹ دقیقه. در این مقارنه جدایی زاویه‌ای ماه و مشتری تقریبا ۴ درجه خواهد بود و منظره جذابی را پدید خواهد آورد.

علاوه بر سوژه‌هایی که از آن‌ها سخن گفتیم، این شب‌ها فرصت مناسبی برای کاوش اجرام ژرف آسمان است. اجرامی که برای رصدشان به ابزار‌های بزرگ نیازی نیست و با تلسکوپ‌های ۴ اینچ هم می‌توان در زیباییشان غرق شد.
کافی است به کاوش خوشه‌ها و سحابی‌های موجود در صور فلکی قوس و عقرب بپردازید.

 

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا