تصویر مدارگرد مریخی از کیوریاسیتی در حال کاوش سیاره سرخ Reviewed by Momizat on . نقطه‌ای که در مرکز تصویر به رنگ آبی روشن به نظر می‌رسد، مریخ‌نورد کیوریاسیتی (به معنی کنجکاوی) ناسا است که در دامنه شمال غربی کوه شارپ واقع است و مدارگرد شناسای نقطه‌ای که در مرکز تصویر به رنگ آبی روشن به نظر می‌رسد، مریخ‌نورد کیوریاسیتی (به معنی کنجکاوی) ناسا است که در دامنه شمال غربی کوه شارپ واقع است و مدارگرد شناسای Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » تصویر مدارگرد مریخی از کیوریاسیتی در حال کاوش سیاره سرخ

تصویر مدارگرد مریخی از کیوریاسیتی در حال کاوش سیاره سرخ

 تصویر مدارگرد مریخی از کیوریاسیتی در حال کاوش سیاره سرخ

نقطه‌ای که در مرکز تصویر به رنگ آبی روشن به نظر می‌رسد، مریخ‌نورد کیوریاسیتی (به معنی کنجکاوی) ناسا است که در دامنه شمال غربی کوه شارپ واقع است و مدارگرد شناسایی مریخMRO  آن را مشاهده کرده است. این تصویر را دوربین هایرایز(HiRISE) این مدارگرد گرفته است. هایرایز تنها تلسکوپی است که خارج از مدار زمین و در مداری حول مریخ فعالیت می‌کند و هر سه ماه یکبار از کیوریاسیتی تصویر برداری می‌کند تا بر  عوارض اطراف آن نظارت و تغییراتی مانند مهاجرت تل‌های شنی و فرسایش را مشاهده کند. آن زمان که این تصویر گرفته می‌شد، کیوریاسیتی در فاصله بین کاوش تل‌های ماسه‌ای فعال در قسمت‌های پایین‌تر کوه شارپ و «خط‌الرأس ورا روبین» قرار داشت. محیط اطراف مریخ‌نورد شامل سنگ های قهوه‌ای روشن و تکه‌هایی از شن و ماسه تیره است. در زمان ثبت این تصویر مریخ‌نورد در سُل  ۱۷۱۷ قرار داشتSOL)  مدت یک روز خورشیدی در مریخ، معادل ۲۴ ساعت، ۳۹ دقیقه و ۳۵.۲۴۴ ثانیه است و سل ۱۷۱۷ یعنی ۱۷۱۷ اُمین روز مریخی از زمان آغاز ماموریت )

علت اینکه پایین کوه شارپ مقصد فرود ماموریت کیوریاسیتی انتخاب شده بود، این است که لایه‌های این کوه شرایط زیست محیطی زمان‌های مختلفی را در تاریخ اولیه سیاره سرخ به نمایش گذاشته‌اند. کیوریاسیتی شواهدی را از وجود محیط‌های مرطوب در گذشته مریخ پیدا کرده است که چنانچه این سیاره تاکنون میزبان زندگی بوده باشد، شرایط مطلوبی را برای حیات میکروبی فراهم می‌کرده‌اند.

 این تصویر در تاریخ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶/ ۵ ژوئن ۲۰۱۷ گرفته شده است، یعنی دو ماه قبل از پنجمین سالگرد فرود مریخ‌نورد در نزدیکی کوه شارپ.

 

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا