کشف داغ‌ترین سیاره فراخورشیدی شناخته‌شده در کیهان Reviewed by Momizat on . پژوهشگران دانشگاه وندربیلت، در امریکا، موفق شدند گرم‌ترین سیارۀ فراخورشیدی را در کیهان با دمای بالغ بر چهار هزار درجۀ سانتی‌گراد در فاصلۀ ۶۵۰ سال نوری از زمین د پژوهشگران دانشگاه وندربیلت، در امریکا، موفق شدند گرم‌ترین سیارۀ فراخورشیدی را در کیهان با دمای بالغ بر چهار هزار درجۀ سانتی‌گراد در فاصلۀ ۶۵۰ سال نوری از زمین د Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » کشف داغ‌ترین سیاره فراخورشیدی شناخته‌شده در کیهان

کشف داغ‌ترین سیاره فراخورشیدی شناخته‌شده در کیهان

کشف داغ‌ترین سیاره فراخورشیدی شناخته‌شده در کیهان

پژوهشگران دانشگاه وندربیلت، در امریکا، موفق شدند گرم‌ترین سیارۀ فراخورشیدی را در کیهان با دمای بالغ بر چهار هزار درجۀ سانتی‌گراد در فاصلۀ ۶۵۰ سال نوری از زمین در صورت فلکی دجاجه کشف کنند.

پژوهشگران، این سیارۀ غول‌پیکر داغ را با تلسکوپ کِلت (KELT سراوژۀ Kilodegree Extremely Little Telescope) و با استفاده از روش گذر کشف کردند. آنها از داده‌ها دریافتند که این سیاره هر ۱/۵ روز یک‌ بار به دور ستاره‌اش می‌گردد. سیارۀ KELT-9b، که به آن مشتری داغ لقب داده‌اند، از نظر ابعادی ۲/۸ برابر مشتری و چگالی آن نصف چگالی این سیاره است. این سیارۀ غول‌پیکر به دلیل نزدیکی مدارش به ستارۀ میزبان‌ دچار پدیدۀ قفل مداری است (مشابه پدیدۀ قفل مداری ماه و زمین)، از این‌رو همواره یک رخ آن مقابل ستاره‌اش قرار دارد؛ به همین علت، این‌گونه تصور می‌شود که جو آن در مقابل تابش‌های ماوراءبنفشِ ستارۀ میزبانش بخار شده و ردی همانند دم دنباله‌دار بر جای گذاشته است. پژوهشگران معتقدند، این فرایند ممکن است تا حدی ادامه داشته باشد که کل گازهای این سیاره تبخیر شود و به هستۀ احتمالی برسد. همچنین، آنها می‌گویند که جو این سیاره به حدی گرم است که امکان تشکیل مولکول‌هایی نظیر مولکول آب، دی‌اکسیدکربن و متان در آن وجود ندارد.

در بیشتر موارد، تمرکز در کاوش سیارات فراخورشیدی بر عامل سرد بودن ستارۀ میزبان و فاصلۀ مناسب سیاره از ستاره است تا در نهایت بتوانند پتانسیل حیات‌پذیری آن سیاره را بررسی کنند؛ نمونۀ بارز آن منظومۀ تراپیست-۱ است. اما در این مورد خاص، اهمیت در بررسی ستاره‌ای بود که دمای آن از خورشید بسیار بالاتر است و سیاره‌ای که در این منظومه تحول‌هایی خاص دارد. در نهایت با تلسکوپ‌هایی همچون اسپیتزر، تلسکوپ فضایی هابل و با آغاز به کار تلسکوپ فضایی جیمز وب از سال دیگر، اطلاعات بیشتری در این بررسی‌ها به دست خواهد آمد.

 

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا