آسمان در این هفته، ۱۵ تا ۲۲ خرداد Reviewed by Momizat on . شب‌های پایان بهار فرصت مناسبی برای رصد آسمان زیبای شب است. در این بین رصد سیارات و پدیده های جذابی که هر از چندی آسمان را زینت می‌بخشند نیز خالی از لطف نخواهد ب شب‌های پایان بهار فرصت مناسبی برای رصد آسمان زیبای شب است. در این بین رصد سیارات و پدیده های جذابی که هر از چندی آسمان را زینت می‌بخشند نیز خالی از لطف نخواهد ب Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » آسمان در این هفته، ۱۵ تا ۲۲ خرداد

آسمان در این هفته، ۱۵ تا ۲۲ خرداد

آسمان در این هفته، 15 تا 22 خرداد

شب‌های پایان بهار فرصت مناسبی برای رصد آسمان زیبای شب است. در این بین رصد سیارات و پدیده های جذابی که هر از چندی آسمان را زینت می‌بخشند نیز خالی از لطف نخواهد بود. در ادامه به بررسی پدیده‌های رصدی هفته و موقعیت سیارات و چند صورت فلکی خواهیم پرداخت.

۱۵ خرداد ماه اندکی پیش از طلوع خورشید شاهد مقارنه سیاره زهره و سیاره اورانوس خواهیم بود. این زمان فرصت مناسبی برای منجمانی است که به تازگی رصد آسمان را آغاز کرده‌اند و اکنون می‌توانند به کمک درخشش سیاره زهره با کمک یک تلسکوپ کوچک و یا یک دوربین دوچشمی به رصد اورانوس بپردازند.

 

این شب‌ها اندکی پس از تاریک شدن آسمان، سیاره زیبای زحل از افق جنوب‌شرقی طلوع خواهد کرد. با استفاده از یک ابزار مناسب و چشمی‌های با کیفیت و انتخاب بزرگنمایی مناسب می‌توانید غرق در زیبایی این سیاره شوید. به نظر من انتخاب بزرگنمایی تقریبا ۱۲۰ برابر برای ابزار‌های بزرگ، انتخاب بسیار مناسبی است که کمک می‌کند جزئیات این سیاره را هرچه بهتر مشاهده کنید.

 

اگر مایل به رصد سیاره مریخ باشید، باید بگویم مسیر سختی در پیش خواهید داشت؛ چراکه مریخ این روزها اندکی پیش از غروب خورشید در افق غرب و در نزدیکی خورشید قرار دارد. این جدایی زاویه‌ای اندک عامل دشواری رصد مریخ است. البته عملا رصد مریخ در این روز‌ها غیر ممکن است. اما می‌توانید برای یافتنش تلاش کنید تا در رصدگاهی با افق باز بتوانید آن را رصد کنید.
۱۷ خرداد، حوالی ساعت ۲۰:۱۲ مقارنه مریخ و خوشه ستاره‌ای M35 رخ می‌دهد که البته رویت آن غیر ممکن خواهد بود.

۲۰ خرداد نیز فرصت مناسبی برای رصد مقارنه ماه و زحل است. ساعت ۵:۲۴ شاهد مقارنه این دو جرم آسمانی با جدایی زاویه‌ای ۲/۶ درجه قوسی خواهیم بود.

در شب‌های پیش رو از آغاز شب تا حوالی ساعت ۱ بامداد فرصت خواهید داشت سیاره مشتری و پنج قمر گالیله ای آن را رصد کنید و از کاویدن جزئیات این سیاره از پشت چشمی ابزار‌های رصدی خود لذت ببرید.

از سیارات و پدیده‌ها که بگذریم نوبت به آشنایی با صورت‌های فلکی می‌رسد. ساعاتی پس از تاریکی آسمان شاهد طلوع مثلث تابستانی خواهیم بود. طلوع سه ستاره دنب، نسر واقع و نسر طائر که هر سه از درخشان‌ترین ستارگان آسمان تابستان هستند، به شما کمک خواهد کرد تا با سه صورت فلکی دجاجه، شلیاق و عقاب آشنا شوید.

می‌توانید از سیاره مشتری نیز کمک بگیرید تا با صورت فلکی سنبله نیز آشنا شوید. برای آشنایی هرچه بهتر با صور فلکی در این شب‌ها می‌توانید از اپلیکیشن‌های آسمان ‌نما استفاده کنید. برنامک‌هایی که نحوه استفاده از آن‌ها را در نجوم ۲۵۶ به طور کامل شرح داده ایم.

 

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا