کشف امکان دادوستد حیات بین سیارات تراپیست-۱ Reviewed by Momizat on . نتایج پژوهشی جدید نشان می‌دهد که در منظومۀ تراپیست-۱، حیات احتمالی (به شکل باکتری یا موجودات زندۀ تک‌سلولی) می‌تواند از سیاره‌ای به سیارۀ دیگر جابه‌جا شود. به‌ا نتایج پژوهشی جدید نشان می‌دهد که در منظومۀ تراپیست-۱، حیات احتمالی (به شکل باکتری یا موجودات زندۀ تک‌سلولی) می‌تواند از سیاره‌ای به سیارۀ دیگر جابه‌جا شود. به‌ا Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » کشف امکان دادوستد حیات بین سیارات تراپیست-۱

کشف امکان دادوستد حیات بین سیارات تراپیست-۱

کشف امکان دادوستد حیات بین سیارات تراپیست-۱

نتایج پژوهشی جدید نشان می‌دهد که در منظومۀ تراپیست-۱، حیات احتمالی (به شکل باکتری یا موجودات زندۀ تک‌سلولی) می‌تواند از سیاره‌ای به سیارۀ دیگر جابه‌جا شود. به‌این‌ترتیب، تراپیست-۱ منظومه‌ای غیرعادی است که مکان هیجان‌انگیزی برای جست‌وجوی حیات در کهکشان راه شیری به شمار می‌رود.

پس از اینکه ناسا خبر کشف منظومه‌ای فراخورشیدی را با هفت سیاره اعلام کرد -که سه سیارۀ آن بالقوه زیست‌پذیر تشخیص داده شدند- پژوهشی در دانشگاه شیکاگو صورت گرفت تا مشخص شود که اگر گونه‌ای از حیات روی یکی از این سیارات وجود داشته باشد، آیا این امکان وجود دارد که خرده سنگ‌های فضایی آن را به سیاره‌های دیگر این منظومه ببرند.

از آنجا که مدار سیارات این منظومه به هم بسیار نزدیک هستند، احتمال دارد تبادل ماده بین این سیاره‌ها متداول باشد. در این صورت اگر مادۀ جابه‌جا شده حاوی حیات باشد، ممکن است مانند بذری به شکل‌گیری حیات در سیارۀ مقصد منجر شود. برای اینکه چنین اتفاقی رخ دهد باید دنباله‌دار یا سیارکی به یکی از سیاره‌ها برخورد کند به‌طوری‌که چنان حجمی از ماده به فضا پرتاب شود که برای حفظ حیات از خطرهای سفر در فضا کافی باشد، از جمله تشعشات در فضا و گرمای ورود به جو سیارۀ مقصد. ماده باید با چنان سرعتی از سیاره به بیرون پرتاب شود که بتواند از کشش گرانشی سیاره بگریزد، اما آنقدر سرعت نگیرد که به نابودی موجودات زندۀ داخل آن منجر شود. ضمناً برای اینکه این موجودات زنده بمانند باید مدت سفرشان در فضا کوتاه باشد.

پژوهشگران دانشگاه شیکاگو، چندین شبیه‌سازی از منظومۀ تراپیست-۱ صورت دادند و دریافتند که این فرایند می‌تواند در مدتی کمتر از ده سال انجام شود. آنها همچنین به این نتیجه رسیدند که برای میزانی از ماده که برای حفاظت از موجودات زنده لازم است، سرعت پرتاب به خارج از سیاره اغلب اندکی بیش از سرعت گریز از سیاره است.

تعداد منظومه‌های کشف شدۀ شبیه به تراپیست-۱، که مدار سیاره‌هایشان به هم نزدیک باشد، پیوسته در حال افزایش است. پژوهش اخیر به دانشمندان نشان می‌دهد که باید به نگرش جدیدی در مورد مسئلۀ زیست‌پذیری سیارات دست یابند که در آن نه فقط سیاره به تنهایی، بلکه مجموعۀ سیاره‌های منظومه و برهم‌کنش‌های آنها نیز مورد توجه قرار گیرد.

 

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا