آسمان در این هفته Reviewed by Momizat on . شما را هر هفته به مهمانی آسمان دعوت کرده ایم... با ما همراه باشید در این شب‌ها غول سیارت منظومه شمسی با غروب خورشید و تاریک شدن آسمان از سمت شرق خودنمایی می کند شما را هر هفته به مهمانی آسمان دعوت کرده ایم... با ما همراه باشید در این شب‌ها غول سیارت منظومه شمسی با غروب خورشید و تاریک شدن آسمان از سمت شرق خودنمایی می کند Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » آسمان در این هفته

آسمان در این هفته

آسمان در این هفته

شما را هر هفته به مهمانی آسمان دعوت کرده ایم…

با ما همراه باشید

در این شب‌ها غول سیارت منظومه شمسی با غروب خورشید و تاریک شدن آسمان از سمت شرق خودنمایی می کند. این سیاره پس از تاریک شدن آسمان در ارتفاع حدودا ۴۰ درجه‌ای از افق شرقی قرار می‌گیرد.

سیاره مشتری در صورت فلکی سنبله قرار دارد،  این صورت فلکی، دومین صورت‌واره آسمانی است که در شب‌های بهاری به بهترین زمان رصدی خود خواهد رسید. همچنین سنبله یکی از صورت‌های فلکی دایره البروجی است که نمایانگر شهریورماه است و زمانی که از دید ناظر زمین خورشید وارد مرز این صورت فلکی شود، شهریور آغاز خواهد شد و با خارج شدن خورشید از مرز سنبله، به پایان خواهد رسید.

در آسمان‌های تاریک و به دور از آلودگی نورهای شهرهای بزرگ، با یک ابزار رصدی مانند تلسکوپ و با کمک گرفتن از یک نقشه راهنمای آسمان شب می توانید تصویر عجیب و خیره کننده ای از خوشه کهکشانی این صورت فلکی رصد کنید. اگر با یک تلسکوپ ۱۰ اینچ و به همراه یک چشمی ۳۰ میلی‌متر به مرکز این خوشه نگاه کنید، در یک میدان دید ابزار رصدی خود با بیش از ۱۰ کهکشان مواجه خواهید شد.

به طور کلی می توان آسمان شب‌های بهاری را، قلمروی کهکشان ها نامید، زیرا در این فصل، تعداد زیادی از کهکشان‌ها در زاویه دید ما قرار خواهند گرفت که گویی این اجرام عظیم الجثه شب‌های بهاری را در تصرف خود گرفته اند. که یکی از مهمترین این خوشه‌های کهکشانی، خوشه کهکشانی سنبله و گیسو است. در هفته‌های آینده با دیگر کهکشان‌هایی که می‌توان در این فصل آنها را رصد کرد آشنا خواهید شد.

تاریخ ۱۵ اردیبهشت ماه، عبور قمر اروپا از مقابل مشتری

در بامداد ۱۵ اردیبهشت ساعت ۰۰:۳۰ قمر اروپا از مقابل مشتری عبور خواهد کرد. همان‌گونه که کره ماه به دور زمین و روی یک مدار مشخص در حال حرکت است، اقمار دیگر سیارات نیز به دور سیاره خود در حال گردش هستند، در بامداد ۱۵ اردیبهشت یکی از قمرهای مشتری از دید ساکنان زمین از مقابل این غول گازی عبور خواهد کرد که می‌توانیم با تلسکوپ‌های بزرگ و با بزرگنمایی بالا، شاهد عبور این قمر باشیم. یکی از جذاب‌ترین پروژه‌هایی که می توان برای این رویداد انجام داد، زمان‌سنجی و محاسبه میزان زمان عبور قمر از مقابل سطح سیاره است که می‌توانید این امر را به وسیله ابزارهای تصویربرداری محقق سازید.

تاریخ ۱۶ اردیبهشت ماه، قمر آیو از مقابل سیاره مشتری عبور خواهد کرد.

در ساعت ۲۲:۲۴ روز ۱۶ اردیبهشت ماه قمر آیو از مقابل سطح مشتری عبور خواهد کرد این پدیده همچون گذر قمر اروپا، نیاز به ابزارهایی با بزرگ‌نمایی بالا دارد. گذر آیو در ساعت ۲۲:۲۴ دقیقه شب شروع می‌شود و تا ساعت ۰۰:۳۶ بامداد روز ۱۷ اردیبهشت ماه ادامه دارد. شما می‌توانید سایه قمر آیو را بر روی سطح مشتری به سادگی رصد کنید.

تاریخ ۱۷ اردیبهشت ماه، شاهد عبور ماه از نزدیکی سیاره مشتری خواهیم بود.

اگر پس از تاریک شدن آسمان و حدود ساعت ۲۱ به سمت شرق نگاهی بیندازیم، خواهیم دید که ماه با  فاصله ۳ درجه از سیاره مشتری قرار دارد. کره ماه را می‌توانید با فاز ۹۰ درصد در فاصله ۳ درجه‌ای بالای مشتری با یک دوربین دوچشمی کوچک رصد کنید به گونه ای که در دو جرم آسمانی (ماه و مشتری) در یک میدان دید دوربین دوچشمی قرار گیرد.

به امید آسمانی تاریک و پر ستاره

 

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا