نخستین شیرجه موفقیت‌آمیز کاسینی Reviewed by Momizat on . نخستین شیرجه به پایان رسید و ۲۱ شیرجه دیگر باقی است! فضاپیمای کاسینی ناسا، اولین شیرجه‎اش به فاصلۀ باریکِ میان سیارۀ زحل و حلقه‎هایش را در ۶ اردیبهشت با موفقیت نخستین شیرجه به پایان رسید و ۲۱ شیرجه دیگر باقی است! فضاپیمای کاسینی ناسا، اولین شیرجه‎اش به فاصلۀ باریکِ میان سیارۀ زحل و حلقه‎هایش را در ۶ اردیبهشت با موفقیت Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » نخستین شیرجه موفقیت‌آمیز کاسینی

نخستین شیرجه موفقیت‌آمیز کاسینی

نخستین شیرجه موفقیت‌آمیز کاسینی

نخستین شیرجه به پایان رسید و ۲۱ شیرجه دیگر باقی است! فضاپیمای کاسینی ناسا، اولین شیرجهاش به فاصلۀ باریکِ میان سیارۀ زحل و حلقههایش را در ۶ اردیبهشت با موفقیت پشت سر گذاشت و پس از ۲۰ ساعت قطع ارتباط در مدت عبورش، ارتباطش را با زمین با برقرار کرد.

مدیران این مأموریت از عبور موفقیت‌آمیز کاسینی تقریباً مطمئن بودند، اما بااین‌حال اقدام‌های احتیاطی بسیاری را هم در نظر گرفته بودند. زیرا این نخستین بررسی و عبور از این منطقه بود و تنها میتوانستند به پیش‌بینیهایی که بر اساس سایر حلقهها بود، اعتماد کنند. پیش از این هیچ فضاپیمایی به این اندازه به سیارۀ زحل نزدیک نشده بود.

بهترین مدلها نشان میدهند که ذرات این منطقه به اندازۀ ذرات دود کوچک هستند، اما بااین‌حال برخورد کوچک‌ترین ذرات هم به فضاپیما میتواند آن را از کار بیندازد. کاسینی آنتن بزرگ بشقابی شکل خود را که چهار متر طول دارد در جهت برخورد ذرات قرار داد در نتیجه در طول عبور، ارتباطش با زمین قطع شد. فضاپیما با سرعت ۱۲۴ هزار کیلومتر بر ساعت وارد این منطقه شد و پس از ۲۰ ساعت عبور از این منطقه در حال ارسال اطلاعات علمی و مهندسی به دست آمده از طریق مجموعۀ گلدستون، شبکۀ اعماق آسمان ناسا (DSN)، در بیابان موهاوی کالیفرنیاست.

در حال حاضر کاسینی در فاصلۀ سه هزار کیلومتری از ابرهای بالایی زحل _جایی‌ که فشار اتمسفر ۱ بار است، مانند فشار هوای زمین در سطح دریا_ و در فاصلۀ ۳۰۰ کیلومتری از لبۀ حلقههای درونی قرار دارد. شیرجۀ بعدی کاسینی به شکافها برای ۲ می/۱۲ اردیبهشت برنامهریزی شده است.

کاسینی در سال ۱۳۷۶ پرتاب شد و سال ۱۳۸۳ به زحل رسید. اول اردیبهشت از نزدیکی قمر بزرگ تیتان عبور کرد و مأموریت آخر خود را که «پایانی عظیم» (Grand Finale) نامیده میشود، آغاز کرد. این فضاپیما، تقریباً هر هفته یکبار به دور زحل میچرخد و ۲۲ بار به فاصلۀ بین زحل و حلقهها شیرجه میزند. اطلاعات شیرجۀ اول به مهندسان کمک میکند تا برای شیرجههای بعدی و حفاظت از فضاپیما اطلاعات بیشتری به دست آوردند.

در پایان کاسینی به درون زحل سقوط خواهد کرد و مأموریتش در ۲۴ شهریور به پایان خواهد رسید. فضاپیمای کاسینی ناسا بار دیگر با تصاویری که ارسال نموده ما را حیرت زده کرده است و یادآوری میکند که اگر شهامت داشته باشیم حس کنجکاوی، ما را در مسیرهایی شگفت قرار خواهد داد.

 

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا