رویدادهای رصدی در این هفته Reviewed by Momizat on . با شروع نخستین روز اردیبهشت در خدمت شما هستیم با آسمان در این هفته. در این مجموعه که به صورت هفتگی با شما همراه خواهیم بود، ابتدا نگاهی به صورت فلکی هایی می اند با شروع نخستین روز اردیبهشت در خدمت شما هستیم با آسمان در این هفته. در این مجموعه که به صورت هفتگی با شما همراه خواهیم بود، ابتدا نگاهی به صورت فلکی هایی می اند Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » رویدادهای رصدی در این هفته

رویدادهای رصدی در این هفته

رویدادهای رصدی در این هفته

با شروع نخستین روز اردیبهشت در خدمت شما هستیم با آسمان در این هفته. در این مجموعه که به صورت هفتگی با شما همراه خواهیم بود، ابتدا نگاهی به صورت فلکی هایی می اندازیم که در این شب ها به سادگی در یکی از جهت های جغرافیایی قابل مشاهده هستند و پس از آن رویداد های رصدی هفته را مرور خواهیم کرد، پس با ما در ابتدای هر هفته همراه باشید.

با شروع بهار به آهستگی صورت فلکی های زمستان در افق غربی به خواب فرو می روند تا پس از استراحت چندین ماهه دوباره شاهد درخشش آنها در آسمان باشیم. از معروف ترین این صور فلکی می توان به صورتک شش ضلعی زمستان اشاره کرد، این صورتک متشکل از شش صورت فلکی است که با اتصال پر نور ترین ستاره های این شش نقش نگاره آسمانی، می توان یک شش ضلعی را در آسمان ترسیم کرد. ستاره شباهنگ که پر نور ترین ستاره آسمان شب (پر نور ترین ستاره صورت سگ بزرگ)،  ستاره پای شکارچی (پرنورترین ستاره صورت فلکی شکارچی)، ستاره دبران (پر نور ترین ستاره صورت فلکی گاو نر)، ستاره عیوق (پرنورترین ستاره صورت فلکی ارابه ران)، ستاره پلوکس (pollux) (پرنورترین ستاره صورت فلکی دوپیکر) و آخر ستاره، ستاره پروسیون (procyon) (پرنورترین ستاره صورت فلکی سگ کوچک) شش ستاره تشکیل دهنده این شش ضلعی زمستانه هستند که در این شب های می توانید در سمت غرب آسمان و پس از تاریک شدن آسمان آنها را مشاهده کنید، برخی از صورت فلکی های شش ضلعی زمستان در این موقع از سال با گذشت کمی از شب غروب می کنند و در نقطه مخالف خود، سمت غرب آسمان، جای خود را به صورت فلکی های تازه نفس بهاره و کم کم تابستانه می دهند.

رویداد های رصدی هفته:

۱ اردیبهشت مقارنه مریخ و خوشه پروین ساعت ۲۰:۰۵

۲ اردیبهشت اوج بارش شهابی شلیاقی

۵ اردیبهشت مشاهده هلال آخر ماه رجب ۱۴۳۸هجری قمری

۷ اردیبهشت مشاهده هلال اول ماه شعبان ۱۴۳۸ هجری قمری

۸ اردیبهشت مقارنه ماه و ستاره دبران ساعت ۲۱:۳۰

یکم اردیبهشت مقارنه مریخ و خوشه پروین

شروع رویداد های آسمانی اردیبهشت را از نخستین روز این ماه آغاز می کنیم و با مقارنه مریخ و خوشه پروین

در غروب روز جمعه ۱ اردیبهشت ماه سیاره سرخ رنگ مریخ در کنار خوشه پروین قرار می گیرد. اگر در این شب ها با تاریک شدن آسمان سمت غرب را نگاه کنیم در ارتفاع حدود ۲۰ درجه ای از افق غربی، سیاره سرخ رنگ مریخ را خواهید دید که در سمت راست این سیاره خوشه ستاره ای پروین قرار دارد که آین خوشه را به شکل چند ستاره در کنار یک دیگر قابل مشاهده است. در تاریخ ۱ اردیبهشت فاصله ظارهری سیاره مریخ و خوشه پروین به کمترین حد خود از یک دیگر خواهد رسید، این مقارنه می تواند برای عکاسان سوژه مناسبی باشد که با دوربین های عکاسی خود به سمت این دو جرم آسمانی نشانه بروند.

دوم اردیبهشت اوج بارش شهابی شلیاقی

این بارش یکی از قدیمی ترین بارش های سالیانه است که هر سال در اردیبهشت ماه به اوج فعالیت خود می رسد. اگر در این شب در آسمان های نسبتا تاریک قرار بگیرید می توانید در هر ساعت نعداد قابل توجی شهاب رصد کنید. نرخ ساعتی سمت الراسی یا همان ZHR این بارش از ۲۰ تا ۱۰۰ شهاب متغیر است. مرکز کانون این بارش در صورت فلکی شلیاق یا چنگ رومی قرار دارد که حدود ساعت ۲۳ از افق شرقی سر بر می آورد.

پنجم اردیبهشت مشاهده هلال آخر ماه رجب ۱۴۳۸ هجری قمری

دقایقی قبل از طلوع خورشید روز ۵ اردیبهشت، زمان آن رسیده است که هلال زیبای آخر ماه رجب را رصد کنیم و وداع چند روزه ای با این کمان آسمانی داشته باشیم.

در صبحگاه این روز ساکنان نیمه شرقی و به خصوص ساکنان جنوب شرقی کشور این هلال زیبا را می توانند در ساعت ۶:۱۰ با چشم غیر مسلح در سمت شرق آسمان رویت کنند. کمی کار برای ساکنان نیمه غربی و شمال غرب کشور نسبت به نیمه شرقی سخت تر می شود و باید با دوربین دوچشمی کوچک به جستجوی این هلال بروند.

هفتم اردیبهشت مشاهده هلال اول ماه شعبان ۱۴۳۸ هجری قمری

پس از آن که در صبحگاه روز پنج اردیبهشت، هلال آخر ماه رجب را رصد کردیم حال موعد رصد هلال اول شعبان فرا رسیده است.

پس از غروب خورشید روز ۷ اردیبهشت برای رصد این هلال کافی است بدون هیچ ابزار رصدی به سمت غرب بیاستید و در ارتفاع  ۱۰ درجه ای افق غربی شاهد پدیدار شدن داس مه نو باشید. اگر در زمان رصد از شرایط جوی خوبی برخوردار باشید می توانید کم کم و با تاریک شدن آسمان هلال اول ماه شعبان را رصد کنیم، در غیر صورت باید از ابزار های رصدی استفاده کنید. پیشنهاد می شود اگر از شرایط جوی خوبی برخوردار بودید و توانستید هلال را با چشم غیر مسلح رصد کنید، حتما پس از رصد با چشم غیر مسلح از یک دوربین دوچشمی متوسط (دوربین ۸۰*۲۰) استفاده کنید که جزئیات و عوارض سطحی ماه را به خوبی مشاهده کنید.

هشتم اردیبهشت، مقارنه ماه و ستاره دبران

به دلیل گردش ماه به دور زمین، این گونه به نظر می رسد که ماه در مقابل و یا از کنار سیارات و یا ستارگان پس زمینه آسمان عبور می کند.

در این تاریخ هلال ماه در کناره ستاره سرخ رنگ دبران که پر نور ترین ستاره صورت فلکی گاو نر (ثور) است قرار می گیرد. برای رصد این مقارنه باید منتظر تاریک شدن آسمان باشید که ستارگان در آسمان پدیدار شوند و سپس در سمت غرب هلال زیبای ماه شعبان را خواهید دید که در پایین ستاره سرخ رنگ الدبران  قرار دارد. با گذشت زمان فاصله ظارهری بین ماه و این ستاره کم می شود و سپس در افق غروب می کند. رصدگرانی که در کشور های غربی ایران هستند می توانند شاهد اختفا ستاره دبران در پشت ماه باشند.

 

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا