یک پرنده است؟…یک هواپیما…یا کوچک ترین خرده سیاره! Reviewed by Momizat on .  منجمان مشاهداتی از کوچک ترین خرده سیاره ای که تا کنون با جزِئیات توصیف شده است را به دست آورده اند. پاره سنگ فضایی کوچک با دو متر عرض به قدری کوچک است که یک ان  منجمان مشاهداتی از کوچک ترین خرده سیاره ای که تا کنون با جزِئیات توصیف شده است را به دست آورده اند. پاره سنگ فضایی کوچک با دو متر عرض به قدری کوچک است که یک ان Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » یک پرنده است؟…یک هواپیما…یا کوچک ترین خرده سیاره!

یک پرنده است؟…یک هواپیما…یا کوچک ترین خرده سیاره!

یک پرنده است؟...یک هواپیما...یا کوچک ترین خرده سیاره!

 منجمان مشاهداتی از کوچک ترین خرده سیاره ای که تا کنون با جزِئیات توصیف شده است را به دست آورده اند. پاره سنگ فضایی کوچک با دو متر عرض به قدری کوچک است که یک انسان در یک صحنه ی فرضی فضایی مانند صحنه ی بمب سواری در فیلم “Dr.Strange ” می تواند روی آن بنشیند.

جالب است که خرده سیاره ی ۲۰۱۵ TC25 همچنین یکی از درخشان ترین خرده سیاره ی نزدیک زمین است که تا به حال کشف شده است. تیمی از منجمان به رهبری ویشنو ردی ،استاد راهنمای دانشگاه لونر آریزونا و آزمایشگاه اختری با استفاده از اطلاعات چهار تلسکوپ مختلف گزارش کردند که خرده سیاره ی ۲۰۱۵ TC25 حدود ۶ درصد از نور خورشیدی که به آن می تابد را منعکس می کند.

اکتبر گذشته تیم پژوهشی Catalina Sky دانشگاه آریزونا خرده سیاره ی ۲۰۱۵ TC25 را به صورت ویژه توسط تلسکوپ های زمینی مورد مطالعه قرار دادند که در طی پرواز در ارتفاع کم نزدیک زمین مشاهده کردند که این دنیای کوچک شناور،کره ی زمین را با سرعت ۱۲۸۰۰۰کیلومتر طی کرد که خود یک سوم فاصله تا ماه است.

در اطلاعیه ی منتشر شده در مجله ی Astronomical Journal  ردی بیان کرد که مشاهدات جدید به دست آمده از امکانات تلسکوپی فروسرخ ناسا و رادار های زمینی آر سی بو نشان می دهد که سطح خرده سیاره ی ۲۰۱۵TC25 شبیه گونه ی نادری از شهاب سنگ است که بسیار انعکاسی بوده و به نام شاه صخره ای شناخته می شود.

شهاب سنگ شاه صخره ای (Aubrites) از مواد معدنی بسیار درخشان که اکثرا سیلیکات بوده تشکیل شده که در محیطی فاقد اکسیژن و بازالتی در دمای بسیار بالا تشکیل می شود.تنها یکی از ۱۰۰۰شهاب سنگی که به زمین برخورد می کند متعلق به این طبقه می باشد .

به گفته ی ردی : این اولین بار است که ما اطلاعاتی عینی از رادار،تلسکوپ های فروسرخ را در مورد این گونه خرده سیاره داریم که خود یک شهاب سنگ می باشد که می توان آن را یک شهاب سنگ شناور در فضا در نظر گرفت که هنوز به اتمسفر برخورد نکرده و راهی به زمین نیافته است. خرده سیاره های کوچک نزدیک زمین مانند ۲۰۱۵TC25 در سایز اندازه مشابه شهاب سنگ هایی هستند که روی زمین می افتند. منجمان اغلب این شهاب سنگ ها را کشف می کنند اما چیز زیادی در مورد آن ها شناخته شده نیست چرا که هر کدام ویژگی های مختلفی دارند. با مطالعه ی دقیق و با جزئیات این اجرام منجمان امیدوار هستند که اجرام های مادری که این شهاب سنگ ها از آن ها نشئت گرفته را بهتر درک کنند. خرده سیاره ها قسمتی از ساختار منظومه ی شمسی هستند که امروزه خورشید را بین مدار های مارس و ژوپیتر دور می زند. خرده سیاره های نزدیک زمین زیر مجموعه ی می باشند که مسیر زمین را می پیمایند. بیش از ۱۵۰۰۰خرده سیاره نزدیک زمین تا کنون کشف شده اند.

ردی گفت : دانشمندان به مطالعه ی شهاب سنگ ها علاقه مند هستند چرا که آن ها پیام آوران تاثیرات شهاب سنگ بر زمین می باشند. وی افزود اگر بتوانیم خرده سیاره ها و شهاب سنگ های به این کوچکی را کشف و توصیف کنیم جمعیت اجرام را از محل پیدایش آن درک کنیم که خرده سیاره های بزرگتر بوده که احتمال کمی به برخورد به زمین را دارند. در مورد خرده سیاره ی ۲۰۱۵TC25 احتمال برخورد به زمین کم است. این اولین مدرک وجود یک خرده سیاره فاقد پوشش متداول غباری خرده سیاره های بزرگ به نام ری گولیت (Regolith)  می باشد.

برعکس آن ، خرده سیاره ی ۲۰۱۵ TC25 اساسا از سنگ تشکیل شده است این تیم پژوهشی همچنین دریافته اند که این خرده سیاره یکی از سریعترین خرده سیاره ی در هم تنیده نزدیک زمین می باشد که تا کنون مشاهده شده است که هر یک چرخش را هر دو دقیقه تکمیل می کند.

دانشمندان دنیا خرده سیاره ۲۰۱۵ TC25 را یک پارچه می نامند ، به این معنی که بیشتر شبیه نوع پاره سنگ های جامد اجرام می باشد تا از نوع توده سنگی آن ها ،مانند بیشتر خرده سیاره های بزرگ که اغلب از انواع بسیاری از سنگ ها تشکیل شده است که توسط جاذبه و سایش نگه داشته شده اند.

خرده سیاره ی  Bennu نمونه برگشتی از ماموریت به نام UA-led OSIRIS-REX احتمالا از نوع دوم می باشد. از آن جایی که منشاء خرده سیاره های کوچک مورد بحث است ردی معتقد است که این خرده سیاره احتمالا تحت تاثیر صخره دیگری از خانواده اش کنده شده است.خرده سیاره ی ۴۴ Nysa یک خرده سیاره ی ناحیه اصلی می باشد که به اندازه ایی بزرگ است که بیشتر شهر لس آنجلس را می پوشاند.

ردی می گوید : توانایی مشاهده این خرده سیاره های کوچک مانند نگاه کردن به نمونه های واقعی در فضا قبل از برخورد با اتمسفر و راه یافتن به زمین می باشد. همچنین فرصت اولین نگاه به سطح شان را در شرایط دست نخورده قبل از افتادن از اتمسفر به ما می دهد.

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا