افزایش وقوع پدیده نادر کشندی به واسطه برخورد کهکشان ها Reviewed by Momizat on . رویداد اختلال کشندی، رویدادی کمیاب است که در صورت نزدیک شدن ستاره ای به یک سیاه چاله رخ می دهد. اکنون دانشمندان می گویند شانس این رخداد با تصادف کهکشان ها افزای رویداد اختلال کشندی، رویدادی کمیاب است که در صورت نزدیک شدن ستاره ای به یک سیاه چاله رخ می دهد. اکنون دانشمندان می گویند شانس این رخداد با تصادف کهکشان ها افزای Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » افزایش وقوع پدیده نادر کشندی به واسطه برخورد کهکشان ها

افزایش وقوع پدیده نادر کشندی به واسطه برخورد کهکشان ها

افزایش وقوع پدیده نادر کشندی به واسطه برخورد کهکشان ها

رویداد اختلال کشندی، رویدادی کمیاب است که در صورت نزدیک شدن ستاره ای به یک سیاه چاله رخ می دهد. اکنون دانشمندان می گویند شانس این رخداد با تصادف کهکشان ها افزایش پیدا می کند.

به گزارش msn، سیاه چاله های بسیار عظیم، ستاره های بی دفاع در ابعادی بزرگ را تکه کرده و می بلعند. دانشمندان پیش ازاین محاسبه کرده بودند چنین رویداد عظیمی بسیار نادر است و هر ۱۰،۰۰۰ تا ۱۰۰،۰۰۰ سال یک بار در کهکشان رخ می دهد.

به گزارش آکاایران: این رویداد با نام اختلال کشندی در تحقیقات ستاره شناسان با غربال کردن ده ها هزار کهکشان، مشاهده شده است. اما نویسنده یک مطالعه جدید گفته یک ستاره را شناسایی کرده است که در بین برخورد تنها ۱۵ کهکشان، توسط یک سیاه چاله بلعیده شده است. این مورد یک حجم نمونه بسیار کوچک است.

آن ها نتیجه گیری کردند شانس ناپدید شدن یک ستاره درون سیاه چاله، در هنگام تصادم کهکشان ها بسیار افزایش پیدا می کند. نویسنده همکار، جیمز مولانی از دانشگاه شفیلد می گوید: “یافته های شگفت انگیز ما نشان می دهند زمانی که دو کهکشان با هم تصادف می کنند، این اتفاق به نحو چشمگیری تکه شدن و بلعیده شدن ستارگان را افزایش می دهد.”

سیاه چاله های عظیم، میلیون ها یا میلیاردها برابر عظیم تر از خورشید ما هستند. ستاره شناسان معتقدند که تمامی آن ها در مرکز کهکشان ها قرار داشته اند. سیاه چاله راه شیری در داخل صورت فلکی کماندار قرار دارد.

برای این مطالعه جدید، تیمی به رهبری کلایو تادهانتر از دانشگاه شفیلد، ۱۵ تصادم کهکشانی را بررسی کردند که هرکدام میلیاردها ستاره در خود داشت.

در سال ۲۰۱۵ آن ها متوجه تغییر در یکی از آن ها شدند. کهکشان F01004-2237 که ۱٫۷ میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد، در مقایسه با یک دهه قبل دچار تغییر شده است.

با غربال داده های تاریخی گردآوری شده توسط پیمایش آسمان کاتالینا، محققین تغییرات را تا سال ۲۰۱۰ ردگیری کردند. مولانی می گوید “مطالعات ما نشان می دهند یک برخورد کهکشانی نقش مهمی را در سقوط ستارگان به داخل سیاه چاله ها ایفا می کند.”

ستاره محکوم با قرار گرفتن در منطقه خطر، توسط جاذبه سیاه چاله مکیده می شود. بقایای ستاره با سرعت بیشتر و بیشتری شروع به حرکت می کنند، دمای آن ها افزایش یافته و پرتوهای نور از خود ساطع می کنند.

۴٫۵ میلیون سال دیگر، زمانی که راه شیری ما با آندرومدا در همسایگی ادغام شود، چنین رویدادهای تخریب ستارگان هر ده سال یک بار رخ خواهد داد.

یافته های این تحقیق در نشریه Nature Astronomy منتشر شده و بر اساس مشاهدات تلسکوپ ویلیام هرشل در جزیره لاپالما صورت گرفته است.

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا