طراحی دستگاهی برای شناسایی ماده تاریک Reviewed by Momizat on . محققان آزمایشگاه ملی پاسیفیک آمریکا دستگاهی طراحی کرده اند که امیدوارند به کمک آن بتوانند به نشانه هایی از ماده تاریک دست پیدا کنند. به گزارش دیلی میل، دانشمندا محققان آزمایشگاه ملی پاسیفیک آمریکا دستگاهی طراحی کرده اند که امیدوارند به کمک آن بتوانند به نشانه هایی از ماده تاریک دست پیدا کنند. به گزارش دیلی میل، دانشمندا Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » طراحی دستگاهی برای شناسایی ماده تاریک

طراحی دستگاهی برای شناسایی ماده تاریک

طراحی دستگاهی برای شناسایی ماده تاریک

محققان آزمایشگاه ملی پاسیفیک آمریکا دستگاهی طراحی کرده اند که امیدوارند به کمک آن بتوانند به نشانه هایی از ماده تاریک دست پیدا کنند.

به گزارش دیلی میل، دانشمندان در قرن های اخیر در مورد ماده و آنچه که جهان هستی را تشکیل می دهد تحقیقات زیادی را انجام داده اند. می توان چکیده این تحقیقات را به این شکل بیان کرد که ماده ای دیگر در جهان وجود دارد که آن را ماده تاریک می نامند.

به گزارش آکاایران: این ماده ویژگی های منحصر به فرد زیادی را به خود اختصاص داده است. به طور کلی فکر کردن در مورد آن نیز اندکی دشوار و درک آن در لایه ای از ابهام است. تئوری های متعددی در مورد این نظر مبنی بر وجود ماده تاریک بیان شده است که تعدادی از آن ها مورد اثبات قرار گرفته است. سخنان دانشمندان بزرگی همچون آلبرت اینشتین در این راستا انسان را به تامل وا می دارد. اینشتین در سخنانی پیرامون بسط زمان و مکان همچنین نسبیت عام و خاص خود گریزی به جسم تاریک می زند و جان مایه جهان هستی را جسم تاریک می داند.

وی با بیان اینکه بشر قادر به تولید جسم تاریک و یا نور تاریک نیست ولی می تواند نور سفید تولید کند آن را دلیلی بر بستر تاریک جهان که وجود دارد و انسان نمی تواند آن را تولید کند می پردازد. همچنین دانشمندان با توجه به تصاویر ارسالی از تلسکوپ ها و ماهواره ها به این نتیجه رسیده اند که آنچه از کهکشان ها ، سحابی ها ، خوشه ها و دیگر اجرام آسمانی کشف شده در کیهان تنها ۱۰ درصد از مواد تشکیل دهنده جهان می باشد و اجزای دیگر که ۹۰ درصد باقی مانده می باشد با چشم رویت نمی شود. همچنین وجود خارجی آن با دستگاه های تلسکوپی قابل مشاهده نمی باشد. دانشمندان و اخترشناسان معتقدند این مواد همان جسم تاریک و سیاه می باشد.

پیش از این دستگاه های زیادی برای شناسایی و دستیابی به نمونه هایی از ماده تاریک ساخته شده است اما محققان آزمایشگاه پاسفیک معتقدند که این دستگاه که “بابل چمبر” (Bubble Chamber) نام دارد بیشترین میزان حساسیت را نسبت به نمونه های پیشین داشته و حدود ۱۷ برابر آنهاست. این میزان حساسیت به این معنی است که این شناساگر به خاطر عمر بیشتر می تواند انواع مختلفی از پرتوها را شناسایی کند.

در ساختار این دستگاه محفظه با مایعی پر می شود که در پایین قسمت جوشان آن قرار می گیرد.

زمانی که یک ماده کوچک با مقدار انرژی مشخصی در آن نفوذ کند، فلورین موجود در این ماده، در زمان برخورد نوترون های از یک نوع خاص از پرتو با آن، تولید حباب می نماید.

محققان امیدوارند به کمک این دستگاه بتوانند به نوع خاصی از ماده تاریک به نام ذرات سنگین با برهم کنش ضعیف دست پیدا کنند.

در اخترفیزیک، ذرات سنگین با برهم کنش ضعیف ذراتی فرضی هستند که ممکن است پاسخی برای مسئله ماده تاریک باشند. این ذرات با نیروی ضعیف و گرانش برهم کنش دارند. چون با الکترومغناطیس برهم کنش ندارند، نمی توان آنها را مستقیماً دید و چون با نیروی هسته ای قوی برهم کنش ندارند، در مقابل هسته اتم عکس العمل چشمگیری از خود نشان نمی دهند.

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • دیدگاه (1)

    ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا