تعریف ستاره های دنباله دار Reviewed by Momizat on . ستاره دنباله دار یک جسم سماوی کوچک یخی است که در مداری به دور خورشید می گردد و از یک هسته ( جامد ، یخی ، گاز و غبار ) و هاله گازی ( بخار آب ، دی اکسیدکربن و دیگ ستاره دنباله دار یک جسم سماوی کوچک یخی است که در مداری به دور خورشید می گردد و از یک هسته ( جامد ، یخی ، گاز و غبار ) و هاله گازی ( بخار آب ، دی اکسیدکربن و دیگ Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » دانشمندان علم نجوم » تعریف ستاره های دنباله دار

تعریف ستاره های دنباله دار

 تعریف ستاره های دنباله دار

ستاره دنباله دار یک جسم سماوی کوچک یخی است که در مداری به دور خورشید می گردد و از یک هسته ( جامد ، یخی ، گاز و غبار ) و هاله گازی ( بخار آب ، دی اکسیدکربن و دیگر گازها ) و یک دنباله طویل ( متشکل از غبار و گازهای یونیزه ) تشکیل شده است . وقتی که ستاره دنباله دار به خورشید نزدیک می شود . دنباله آن تغییر می کند ، دنباله آن به دلیل باد خورشیدی دورتر از خورشید قرار می گیرد . طول دنباله می تواند تا ۲۵۰ میلیون کیلومتر بر سد و بیشتر از آنچه است که ما می توانیم ببینیم ، ستاره دنباله دار در مدارهای شدیداً مختلف المرکز خود فقط وقتی که نزدیک خورشید است قابل مشاهده است .

به گزارش آکاایران:

 قسمت های یک دنباله دار

هسته : هسته یک مرکز منجمد است که سر دنباله دار است . و از یخ ، گاز و غبار تشکیل شده است هسته بیشترین مقدار جرم توده را دارد اما بسیار کوچک است ( عرض آن حدود یک تا ده کیلومتر یا بیشتر است ) .

هاله : هاله یک توده کروی از گاز است که هسته دنباله دار را احاطه می کند و حدود یک میلیون کیلومتر است و از بخار آب ، گاز دی اکسیدکربن ، آمونیاک ، غبار و گازهای طبیعی دیگر که از هسته جامد متصاعد شده هاله و هسته سر یک دنباله دار را تشکیل می دهند .

دنباله یونی : دنباله انباشته ای از گازها ( یونی ) همیشه دورتر از خورشید قرار می گیرد . زیرا بادهای خورشیدی ( طوفانهای یونی با سرعت زیاد از خورشید منشأ می گیرند ) آنها را به عقب می رانند ( گاهی آن را دنباله پلاسمایی نیز می نامند ) . وقتی که دنباله دار به خورشید نزدیک می شود دنباله یونی پشت سر دنباله دار قرار می گیرد وقتی دنباله دار از خورشید دور می شود ،  دنباله ممکن است به طور بیش از ۱۰۰ میلیون کیلومتر برسد .

دنباله غباری : دنباله غباری یک دنباله وسیع و طویل است که از ذرات غبار میکروسکوپی که توسط فوتون های خورشیدی بافر شده ، تشکیل شده است . این دنباله منحنی به آرامی از حرکت دنباله دار ایجاد می شوند و وقتی که دنباله دار از خورشید دور شود . محو می شود .

پوشش هیدروژنی : گاز هیدروژن سرو دنباله دنباله دار را به طول میلیونها مایل ( معمولاً در فاصله بین دنباله یونی و دنباله غباری احاطه کرده . پوشش هیدروژنی به عرض ده میلیون کیلومتر و طول ۱۰۰ میلیون کیلومتر هسته را احاطه کرده است .

و دقتی که دنباله دار به خورشید نزدیک می شود اندازه آن بزرگتر می شود .
مدار دنباله دار

دنباله دار در مدارهای شدیداً بیضوی به دور خورشید گردش می کند . سرعت آن در هنگام نزدیک شدن به خورشید بیشتر و وقتی که به دورترین نقطه در مدار برسد کاهش می یابد .

  مدار دنباله دار

دنباله دار در مدارهای شدیداً بیضوی به دور خورشید گردش می کند . سرعت آن در هنگام نزدیک شدن به خورشید بیشتر و وقتی که به دورترین نقطه در مدار برسد کاهش می یابد .

دنباله دار فقط وقتی که به خورشید نزدیک است روشن می شود ( به حالت بخار در می آید ) و در دورترین نقطه مدار تاریک است ( کاملاً غیر قابل رؤیت ) بادهای خورشیدی دنباله را به سمت دورتر از خورشید می رانند .

بعضی دنباله دارها یا به خورشید برخورد می کنند و یا چنان نزدیک می شوند که منفجر می شوند این دنباله دارها Sungrazers نامیده می شوند .
کشف دنباله دار

گروه اعزامی غبارهای ستاره ای ناسا دنباله دار wild 2 را در ۲۰۰۴ ملاقات نموده و نمونه ای از ذرات دنباله دار را گرفته و به زمین باز خواهد گشت . فضاپیمای کوچک ( حدود ۷۷۰ پوند ، ۳۵۰ کیلوگرم ) در هفتم فوریه ۱۹۹۹ به فضا پرتاب شد و دنباله دار wild 2 را در دوم ژانویه ۲۰۰۴ ملاقات نموده و در ۱۵ ژانویه ۲۰۰۶ و در غرب بوتا در ایالات متحده به زمین باز خواهد گشت . دنباله دار wild2 یک دنباله دار با دوره کوتاه است که توسط ستاره شناس سوئیسی پل ویلد ( paul wild ) در ۶ ژانویه ۱۹۷۸ کشف شد . هسته دنباله دار  حدود ۳ مایل (۵ کیلومتر) است . مدار  wild2 به دور خورشید ۳۹/۶ سال است و مدار بیضوی آن از حدود مدار مریخ تا مدار مشتری است .
گلوله های برفی جهان

یک تئوری بسیار جنجال برانگیز و جدید است که براساس آن دنباله دارها ( متشکل از آب منجمد ) به طور مداوم زمین را بمباران می کنند . این گلوله برفها ( شاید ) با سیستم فرضی ماهواره قطبی مشاهده شوند .در این تئوری دنباله دارهای منجمد در اتمسفر بخار می شوند و بخار آب را به محیط اضافه میکنند .

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا