پس از ۳۰۰ سال راز بادهای بعد از خورشیدگرفتگی کشف شد Reviewed by Momizat on . خورشیدگرفتگی یا کسوف پدیده ای است که در آن با افتادن سایه ی ماه بر روی بخشی از زمین، خورشید توسط ماه استتار می شود. در این میان، این معمای ۳۰۰ ساله برای دانشمند خورشیدگرفتگی یا کسوف پدیده ای است که در آن با افتادن سایه ی ماه بر روی بخشی از زمین، خورشید توسط ماه استتار می شود. در این میان، این معمای ۳۰۰ ساله برای دانشمند Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » پس از ۳۰۰ سال راز بادهای بعد از خورشیدگرفتگی کشف شد

پس از ۳۰۰ سال راز بادهای بعد از خورشیدگرفتگی کشف شد

 پس از ۳۰۰ سال راز بادهای بعد از خورشیدگرفتگی کشف شد

خورشیدگرفتگی یا کسوف پدیده ای است که در آن با افتادن سایه ی ماه بر روی بخشی از زمین، خورشید توسط ماه استتار می شود. در این میان، این معمای ۳۰۰ ساله برای دانشمندان مطرح بود که علت تغییر جهت باد، بعد از وقوع خورشیدگرفتگی چه توجیهی می تواند داشته باشد. پاسخ احتمالی این سوال طی همکاری عموم در یک آزمایش ملی مشخص شد.

۳۰۱ سال پیش بود که اخترشناس انگلیسی به نام “ادموند هالی” (Edmund Halley) شاهد وقوع یک خورشیدگرفتگی بود. ضمن این که این رویداد با تغییرات آب و هوا هم زمان شد.

او در یادداشت های خود این طور نوشته است: ” با تاریک شدن هوا در اثر خورشیدگرفتگی، سرما به همراه حالتی شرجی گونه در فضا حاکم شد و به همین علت عده ای احساس وحشت کردند.”

هالی هنگام تماشای این صحنه در میان جمعی از دوستانش حضور داشت و نتوانست بفهمد که چه علتی در پشت صحنه ی این بادهای به اصطلاح کسوفی وجود دارد. در حال حاضر، به لطف همکاری هزاران نفر از داوطلبان، دانشمندان احتمال می دهند که موفق به حل این معما شده اند.

راهکار اخیر به این صورت بود که هواشناسان دانشگاه ریدینگ انگلستان، با گرد هم آوردن ۴۵۰۰ شهروند در برنامه ای به نام “آزمایش ملی تغییرات آب و هوا در هنگام خورشیدگرفتگی”، به اندازه گیری تاثیرات کسوف صورت گرفته در ۲۰ مارس سال قبل (۲۰۱۵) پرداختند.

مشاهدات صورت گرفته از طریق ایستگاه های آب و هوا و سنسورهای کنار جاده ای در سر تا سر بریتانیا، گروه را متقاعد کرد که در طول خورشید گرفتگی، هوا رو به سردی رفته است و بادهای ضعیفی هم ثبت شده اند.

بنا به گفته ی محققان، تغییرات در شرایط باد را می توان به تغییرات در لایه ی مرزی هوا نسبت داد. لایه ی مرزی لایه ای از هوا است که جریان بادهای سطوح بالا را از سطوح پایین تر جدا می کند.

“گیلز هریسون” (Giles Harrison) متخصص فیزیک اتمسفر در این خصوص می گوید: “در رابطه با باد همراه خورشیدگرفتگی فرضیه های زیادی طی سال ها مطرح شده است. با این حال فکر می کنم که توضیح فعلی قانع کننده تر از بقیه باشد. “

وی در ادامه خاطرنشان می کند: “وقتی خورشید پشت ماه قرار می گیرد، مشابه حالت غروب آفتاب، زمین به یک باره خنک می شود. این بدان معنا است که هوای گرم حرکت رو به بالای خود از سطح زمین را متوقف می کند و همین موضوع از سرعت باد کم کرده و جهت آن را تغییر می دهد.”

هر چند که اثرات کلی این پیامد، نسبت به گردبادهایی که دانشمندان گذشته همراه با خورشیدگرفتگی مشاهده کردند، حاشیه ای تر است اما باز هم تغییرات قابل توجهی به شمار می آیند.

کاهش دمای مشاهده شده هنگام خورشیدگرفتگی بریتانیا حدود ۱ درجه ی سلسیوس گزارش شد. حال آن که در بعضی بخش ها این میزان کاهش دما برابر با ۴ درجه ی سلسیوس بود.

در مورد تغییرات سرعت باد در زمان خورشیدگرفتگی، کاهش سرعتی معادل ۷.۴ کیلومتر بر ساعت در بعضی نقاط بریتانیا گزارش شد. در اینجا اتفاق ترسناکی رویت نشد اما در نوع خودش پدیده ی قابل توجهی بود.

در یک مطالعه ی مشابه دیگر که توسط پژوهشگران دانشگاه شفیلد صورت گرفت، افت دمایی معادل ۰.۸۳ (با تقریب ۰.۶۳) درجه ی سلسیوس گزارش شد. ضمن این که سرعت متوسط باد با کاهش ۹ درصدی نسبت به نیمه ی اول زمان خورشیدگرفتگی همراه بود.

“آرنولد ولفندال” (Arnold Wolfendale) اخترشناس انجمن سلطنتی گفته است: “تا همین اواخر، مطالعات مورد علاقه ی اخترشناسان در خصوص پدیده ی خورشیدگرفتگی به موضوع تاج خورشیدی مرتبط بود. اکنون با ساده سازی روند مطالعات خورشیدی توسط ماهواره ها، با نوعی جهش در تغییر رویکرد مواجه هستیم و اخترشناسان به بررسی جنبه های هواشناسی هم علاقه مند شده اند.”

در حال حاضر نیاز است تا یافته های محققان به صورت مستقل توسط مطالعات بیشتر در زمینه ی خورشیدگرفتگی تایید شود و بهترین فرصت پیش رو، خورشیدگرفتگی سراسری سال آینده است که به بییندگان حاضر در ایالات متحده نمایش فوق العاده ای از مسدود شدن خورشید توسط ماه را ارائه می دهد. استقبال از این پدیده به حدی است که هتل هایی که در مناطقی با بهترین زاویه دید قرار گرفته اند، به سرعت در حال رزرو شدن هستند.

آزمایش ملی آب و هوای ناشی از خورشیدگرفتگی علاوه بر کمک به توجیه سرعت باد در زمان خورشیدگرفتگی، بستر مناسبی را برای همکاری عموم در یک برنامه ی علمی فراهم می کند.

نویسندگان مقاله ی حاصل از پژوهش صورت گرفته می گویند: “تا آنجا که می دانیم این آزمایش، اولین آزمایشی بود که با ایجاد نوعی تعامل شبکه ای بین دانشمندان و شهروندان، به اندازه گیری و تجزیه و تحلیل یک پدیده در مقیاس ملی پرداخت.”

ضمن اینکه نتیجه گیری حاصل از آن به موضوعی ارتباط داشت که بیش از سه قرن، معمای دانشمندان بود.

هریسون می گوید: “ما از هزاران شهروندی که در این اندازه گیری ها سهیم شدند تشکر می کنیم.” وی افزود: “هالی نیز در بررسی خود پیرامون موضوع خورشیدگرفتگی، مشاهدات محققان آماتور در بریتانیا را مدنظر قرار داد. از این رو ما هم سعی داریم که رویکرد وی را ادامه دهیم.”

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا