پاسخ اختر فیزیکدانان برای جرم کهکشان راه شیری Reviewed by Momizat on . گوندولین آیدا دانشجوی دوره دکترای اخترفیزیک دانشگاه مک مستر کانادا است که حوزه مطالعاتش مربوط به محاسبه جرم کهکشان راه شیری می‌شود و طبق آخرین محاسبات و آمار آی گوندولین آیدا دانشجوی دوره دکترای اخترفیزیک دانشگاه مک مستر کانادا است که حوزه مطالعاتش مربوط به محاسبه جرم کهکشان راه شیری می‌شود و طبق آخرین محاسبات و آمار آی Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » آشنایی با علم نجوم » پاسخ اختر فیزیکدانان برای جرم کهکشان راه شیری

پاسخ اختر فیزیکدانان برای جرم کهکشان راه شیری

پاسخ اختر فیزیکدانان برای جرم کهکشان راه شیری

گوندولین آیدا دانشجوی دوره دکترای اخترفیزیک دانشگاه مک مستر کانادا است که حوزه مطالعاتش مربوط به محاسبه جرم کهکشان راه شیری می‌شود و طبق آخرین محاسبات و آمار آیدا جرم کهکشان ما چیزی حدود ۷۰۰ میلیارد برابر جرم خورشید است و خورشید نیز جرمی حدودا ۳۳۰,۰۰۰ برابر جرم زمین دارد.

 همینطور آیدا اذعان می‌دارد کهکشان راه شیری جزو کهکشان‌های خیلی بزرگ نیز نیست. اینها تنها اعداد نجومی نیستند و به ما کمک می‌کنند تا دریابیم کهکشان ما چگونه به وجود آمده و ابتدا و انتهای آن کجاست.

 این دانشمند کانادایی در گفتگو با میشل دوناهو خبرنگار مجله نشنال جئوگرافی بیان می‌دارد: ” دانستن جرم کیهان ما را در موقعیت بهتری قرار می‌دهد؛ برای بررسی تکامل کیهان ما نیازمند این هستیم که جرم کیهان چه رابطه‌ای با تکامل آن دارد، در نتیجه اگر ما اطلاعات دقیق‌تری درباره جرم کهکشان راه شیری داشته باشیم درک بهتری در مورد شکل گیری و تکامل سایر کهکشان‌ها خواهیم یافت.

برای اینگونه محاسبات (محاسبه جرم کهکشان‌ها) پارامترهای بسیاری باید مد نظر داشت. جرم هر کهکشان شامل موارد بسیاری مانند ستاره‌ها، سیارات، قمرها، گازها ، گرد و غبار و سایر مواد تشکیل دهنده کیهان است که البته تمامی موارد یاد شده مواد مرئی هستند و قسمت بیشتر کیهان را ماده تاریک تشکیل می‌دهد که ما اطلاعات بسیار کمی از آن در دست داریم و تنها این را می‌دانیم که به تمام مواد مرئی اطرافش نیروی جاذبه وارد می‌کند و این موضوع که ما در میان اجرامی قرار گرفته‌ایم که می‌خواهیم جرمشان را اندازه بگیریم مسئله را پیچیده تر می کند.واقعیت این است که ما درون کهکشان راه شیری قرار گرفته‌ایم و این امر مسائل بسیار پیچیده‌ای به وجود می‌آورد”.

وی همچنین در مصاحبه با رادفورد خبرنگار نشریه گاردین گفت: “خورشید از منظر ما ثابت و بدون حرکت است، در صورتی که خورشید نیز نسبت به اجرام خارج از منظومه شمسی حرکت دارد و ما زمانی که می‌خواهیم حرکت و موقیت باقی اجرام کیهان را بررسی کنیم باید حرکت و موقعیت خورشید را نیز وارد محاسباتمان کنیم.”

آیدا به همراه یکی از همکارانش ویلیام هریس روشی جدید برای محاسبه سرعت و حرکت خوشه‌های کروی ابداع کرده‌اند؛ خوشه‌های کروی ستاره‌ها که به مانند ماهواره‌ها حرکت می‌کنند و به دور هسته کهکشان در حال چرخش هستند. این تکنیک جدید به ما کمک می‌کند اطلاعاتی که در مورد سرعت حرکت خوشه‌های کروی نداشته ایم را بدست آوریم که باعث می‌شود محققان محاسبات دقیق‌تری از جرم میانگین کهکشان به دست آورند.

 محاسبات قبلی نشان می‌دادند که جرم کیهان بین ۱۰۰ میلیارد تا یک تریلیون برابر جرم خورشید است؛ درحالیکه محاسبات جدید مارا به این واقعیت می‌رساند که کهکشان راه شیری جرمی ۷۰۰ برابر جرم خورشید دارد.

همچنین حالا نسبت جرم قابل مشاهده به کل جرم کهکشان راه شیری را داریم که به ما جرم ماده تاریک را می‌دهد. طبق محاسبات آیدا و همکارش تقریبا ۸۸% جرم کهکشان را ماده تاریک تشکیل می‌دهد.

این یافته در نشست سالانه انجمن نجوم کانادا ارائه شده و در مجله اخترفیزیک به چاپ رسیده است، اما کماکان برای اینکه در نشریات دیگر منتشر شود پذیرفته نشده است و ما باید منتظر نظر کارشناسان باشیم تا پس از آن این اطلاعات به کتاب‌های درسی و مانند آن اضافه شود. با این حال این کشف مورد حمایت و ستایش جوامع اخترفیزیکدانان قرار گرفته است.

لازم به ذکر است که فهمیدن این موضوع که این خوشه‌های کروی با چه سرعتی و در چه جهتی در حرکت هستند، بسیار مشکل است. همینطور ترکیب این اطلاعات و ساخت مدلی سازگار با کهکشان راه شیری ، چالشی بزرگ پیش روست . آلن مک کناچی از اختر فیزیکدان مؤسسه هرزبرگ کانادا در گفت و گو با نشنال جئوگرافی بیان می دارد که “این کار یک گام بزرگ به سمت جلو به‌شمار می‌رود، برای اینکه بفهمیم کیهان ما واقعا چقدر وسعت دارد.”

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا