گذر سیاره عطارد از روی قرص خورشید Reviewed by Momizat on . دو شنبه 20 اردیبهشت 1395=May 9,2016 واژه Transit كه در فارسی به معنای «گذر» آورده شده، در اصطلاح نجومی به مفهوم عبور یك جرم از یك نصف النهار،‌یا از مقابل جرمی د دو شنبه 20 اردیبهشت 1395=May 9,2016 واژه Transit كه در فارسی به معنای «گذر» آورده شده، در اصطلاح نجومی به مفهوم عبور یك جرم از یك نصف النهار،‌یا از مقابل جرمی د Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » گذر سیاره عطارد از روی قرص خورشید

گذر سیاره عطارد از روی قرص خورشید

	گذر سیاره عطارد از روی قرص خورشید

دو شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵=May 9,2016

واژه Transit که در فارسی به معنای «گذر» آورده شده، در اصطلاح نجومی به مفهوم عبور یک جرم از یک نصف النهار،‌یا از مقابل جرمی دیگر می باشد. دو سیاره عطارد و زهره در حالت «مقارنه زیرین» گاهی از روی قرص خورشید عبور می نمایند (برای عطارد ۴ نوبت  در هر ۳۳ سال و زهره ۴ بار در هر ۲۴۳سال)، ضمناً قمرهای مشتری هم می‌توانند سایه خو درا بر سطح این سیاره بیندازند.

گذر، شامل چه سیاراتی می‌شود؟

از آنجا که  دو سیاره عطارد و زهره بین زمین و خورشید در چرخشند، لذا گاهی اوقات شرایط مکانی این سه سیاره نسبت به خورشیدطوری خواهد بود،‌که می‌توان عبور سایه مانند یکی از آنها را از زمین بر روی قرص خورشید مشاهده نمود.

گذر عطارد به تعداد ۱۳ یا ۱۴ نوبت درهر قرن انجام می شود که می‌تواند در ماه های « می و نوامبر» معادل اردیبهشت و آبان باشد. علت آن برای عطارد این است که باید این سیاره نزدیک به یکی از دو نقطه از گره های (node) مدار خودیعنی یکی از دو نقطه‌ای که صفحه مدار زمین از آن می‌گذرد، باشد، و اینها در ۹ می و یا ۱۰ نوامبر( حدود ۲۰ اردیبهشت و ۲۰ آبان) است. در این ایام عطارد از یکی از دو گره های صعودی یا نزولی در جهت صورت های فلکی حَمل و میزان دیده می شود. در نوبت امسال زمان عمده برای گذر سیاره عطارد در پنج بخش و به قرار زیر است:

۱. ساعت ۱۸ : ۴۲ : ۱۵    اولین تماس : لبه عطارد به بدنه خورشید برخورد می‌کند

۲. ساعت ۳۰: ۴۵ : ۱۵     دومین تماس: تمامی کره عطارد برر وی بدنه خورشید می آید

۳. ساعت ۲۵: ۲۷ : ۱۹     مرکز عطارد به نزدیک‌ترین فاصله تا مرکز خورشید وارد می شود

۴. ساعت ۱۸ : ۰۹ : ۲۳    سومین تماس: لبه عطارد به لبه خورشید می‌رسد

۵. ساعت ۲۵ : ۱۲ : ۲۳  چهارمین تماس: تمامی کره عطارد از روی بدنه خورشید خارج شده

پیش بینی گذر‌های آینده عطارد از روی قرص خورشید

بعد از اتمام گذر سال ۱۳۹۵ و بین سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۵۷ خورشیدی (۵۹سال) تعداد ۸ گذر برای عطارد پیش بینی می شود که جدول و تاریخ آنها به قرار زیر می باشد:

۱.   ۲۰ آبان ۱۳۹۸

۲.    ۲۳ آبان ۱۴۱۱

۳.   ۱۶ آبان  ۱۴۱۸

۴.   ۱۸ اردیبهشت ۱۴۲۸

۵.   ۱۹ آبان  ۱۴۳۱

۶.   ۲۱ اردیبهشت ۱۴۴۱

۷.   ۲۱ آبان ۱۴۴۴

۸.   ۲۴ آبان ۱۴۵۷

تحلیلی بر چگونگی قابل دیدار شدن گذر عطارد در ایران و جهان

۱- ایران دیدار گذر عطارد برای روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه امسال در ایران، به نحوی خواهد بود که آغاز آن از حدود یک ربع قبل از ساعت ۱۶ روز دوشنبه بوده و دیدار آن در تهران تا قبل از غروب آفتاب و حدود ساعت ۲۰ ادامه دارد، یعنی نزدیک به ۴ ساعت طول می کشد. البته با داشتن ابزار ایمن و در شرائط جوی مناسب،این گذر قابلیت دیدار دارد. ستاره شناسان و علاقمندان خارج از تهران لازم است با توجه به مختصات جغرافیائی محل رصد خود، محاسبه کوچکی از لحاظ غروب آفتاب بنماید.

۲- خارج از ایران گذرعطارد بر روی قرص خورشید در این نوبت یعنی در ۹ ماه می ۲۰۱۶ به این ترتیب خواهد بود که، برای مناطق شمالی، مرکزی و شرقی اقیانوس آرام ، آلاسکا، غرب کانادا، غرب ایالات متحده ، مکزیک، امریکای مرکزی، شیلی و کشورهای منطقه پاتاگونیا(مانند آرژانتین ) پدیده گذر از قبل از طلوع خورشید انجام می شود.

مناطق شمالی و شرقی کانادا و در ایالات متحده از شرق خط واصل از ایالات‌های داکوتا بطرف نیواورلئان، دیگر مناطق امریکای جنوبی ، بیشتر مناطق اقیانوس اطلس، گرینلند، ایسلند، سواحل شمالی افریقا، بیشتر مناطق فرانسه و نیمی از کشور آلمان، انگلستان، کشور های اسکاندیناوی و اقیانوس منجمد شمالی قادر خواهند بود که کل عبور را مشاهده نمایند.

ضمناً برای ساکنان بقیه مناطق افریقا وآسیا ، گذر تا قبل از غروب آفتاب به پایان نمی رسد. در مناطق انتهائی آسیای شرقی، اندونزی، استرالیا، و اقیانوس منجمد جنوبی قادر به دیدار این پدیده نخواهند بود، چون در ساعات گذر، این مناطق در شب به سر می برند.

اطلاعات اضافی رصدی

در موقع گذر فاصله عطارد تا زمین ۸۳ میلیون کیلومتر و تا خورشید هم به حدود ۶۸ میلیون کیلومتر می رسد. ضمناً خورشید که عملاً داری قطری معادل ۱۳۹۲۰۰۰ کیلومتر است ، در آسمان به قطر ظاهری ۱۹۰۱ ثانیه قوسی یا ۶/۳۱ دقیقه قوسی می رسد، در حالیکه عطارد با ۴۹۰۰ کیلومتر قطر در آسمان، دارای قطر ظاهری ۱۲ ثانیه قوسی یعنی ۱۵۸ برابر کوچکتر به نظر خواهد آمد ، و کوچکتر از آن خواهد شد که بتوان با چشم غیر مسلح آنرا به راحتی دید. در نهایت باید گفته شود که این لکه و یا نقطه در حرکت، در وسط برنامه گذر به فاصله ۶۳۲ ثانیه قوسی تا لبه خورشید و ۳۱۹ ثانیه قوسی تا مرکز خورشید فاصله می گیرد.

تذکر عمده به جهت ایمنی بیشتر رصد

هیچ گاه بطور مستقیم به خورشید نگاه نکنید! چون ممکن است تا حد کوری به چشم شما لطمه بخورد. لذا استفاده از وسائل ایمنی مانند فیلترهای مناسب خورشیدی توصیه می‌شود.

با آرزوی اینکه شما هم این گذر عطارد را ببینید!

احمد دالکی ۲۰ فروردین ۱۳۹۵

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا