طولانی ترین گذر سیاره تیر از مقابل مهر تابان Reviewed by Momizat on . مهندس مسعود عتیقی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: سیاره های تیر و ناهید كه نسبت به زمین فاصله كمتری با خورشید دارند، در برخی زمان ها از جلوی مهندس مسعود عتیقی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: سیاره های تیر و ناهید كه نسبت به زمین فاصله كمتری با خورشید دارند، در برخی زمان ها از جلوی Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » طولانی ترین گذر سیاره تیر از مقابل مهر تابان

طولانی ترین گذر سیاره تیر از مقابل مهر تابان

	طولانی ترین گذر سیاره تیر از مقابل مهر تابان

مهندس مسعود عتیقی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: سیاره های تیر و ناهید که نسبت به زمین فاصله کمتری با خورشید دارند، در برخی زمان ها از جلوی دایره خورشید عبور می کنند.
وی با اشاره به اینکه سیاره تیر، هر قرن ۱۳ بار از مقابل خورشید عبور می کند، گفت: در سال ۱۳۸۲ که گذر قبلی این جرم از مقابل خورشید روی داد اولین پخش زنده رویدادهای نجومی در همکاری با شبکه بین المللی خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران از سوی این مرکز به اجرا درآمد و امسال همزمان با هفته جهانی ستاره شناسی به استقبال رویداد دیگری از این گذر با همایش و برنامه های رصدی می رویم .
عتیقی خاطر نشان کرد: در روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ درصورتیکه وضعیت جوی اجازه دهد پدیده گذر تیر را آمریکا، کانادا، اروپا ، آفریقا و بیشتر قاره آسیا و همچنین جزایر اقیانوس های اطلس، آرام ، هند و شمالگان شاهد خواهند بود.
رییس انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: این گذر طولانی ترین عبور تیر در ابتدای قرن ۲۱ خواهد بود و هفت و نیم ساعت طول می کشد. طولانی ترین گذر قرن بیستم در سال ۱۹۷۰ رخ داد و طولانی ترین گذر بعدی سال ۲۰۹۵ رخ خواهد داد.
عتیقی با اشاره به اینکه زمان آغاز و پایان گذر برای نقاط مختلف جهان فقط چند دقیقه با یکدیگر اختلاف دارند، گفت: آغاز گذر در تهران ساعت ۱۵:۴۰ دقیقه ۲۵ ثانیه خواهد بود و ساعت ۱۹:۲۷ دقیقه ۲۵ ثانیه به وقت ایران در حالیکه سیاره تیر به مرکز دایره خورشید نزدیک شده است، این گذر به میانه خواهد رسید و دقیقا ساعت ۱۹:۵۷ دقیقه در تهران خورشید غروب خواهد کرد.
وی خاطر نشان کرد که زمان سنجی ، تصویربرداری ، تهیه گزارش از این واقعه بسیار اهمیت داشته و به برترین های این مهم جوایزی اعطا خواهد شد.
رییس انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: گذر بعدی تیر از مقابل خورشید سه سال دیگر و در سال ۲۰۱۹ رخ خواهد داد که متاسفانه مراحل آن کامل در ایران قابل رصد نیست.
عتیقی همچنین توصیه کرد: از آنجاکه عبور سیاره تیر از مقابل خورشید رخ خواهد داد رصد این پدیده باید با فیلترهای مخصوص رصد خورشید انجام و برای این رصد از تلسکوپ استفاده شود زیرا قطر سیاره نزدیک به پنج هزار کیلومتر است و ده ها میلیون کیلومتر با زمین در هنگام عبور فاصله دارد.
وی یادآوری کرد که انجمن نجوم آماتوری ایران در روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت همزمان با آغاز هفته جهانی ستاره شناسی از ساعت ۱۵ کارگاه رصدی و تصویر برداری از گذر تیر از مقابل خورشید را در دو پایگاه مرکز غرب تهران در خانه ستاره شناسی شهرداری منطقه ۹ و دیگری در شرق پایتخت در عمارت مسعودیه برگزار می کند.

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا