آیا روی قمرهای سیاره برجیس، حیات وجود دارد؟ Reviewed by Momizat on . اخیرا این سوال برای دانشمندان پیش آمده که آیا در زیر پوسته‌های یخی قمرهای مرموز برجيس(مشتری) حیات وجود دارد یا خیر؟ دانشمندان امیدوارند که ماموریت كاوشگر Juice  اخیرا این سوال برای دانشمندان پیش آمده که آیا در زیر پوسته‌های یخی قمرهای مرموز برجيس(مشتری) حیات وجود دارد یا خیر؟ دانشمندان امیدوارند که ماموریت كاوشگر Juice  Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » آیا روی قمرهای سیاره برجیس، حیات وجود دارد؟

آیا روی قمرهای سیاره برجیس، حیات وجود دارد؟

	آیا روی قمرهای سیاره برجیس، حیات وجود دارد؟

اخیرا این سوال برای دانشمندان پیش آمده که آیا در زیر پوسته‌های یخی قمرهای مرموز برجیس(مشتری) حیات وجود دارد یا خیر؟ دانشمندان امیدوارند که ماموریت کاوشگر Juice  به این سوالات پاسخ دهد. آژانس فضایی اروپا و ناسا سرمایه گذاری عظیمی روی برنامه‌های تحقیقاتی برای کشف حیات در سیارات دیگر به خصوص قمرهای برجیس انجام داده‌اند.

یکی از اکتشافات شگفت انگیز ماموریت رزتا Rosetta) نام رباتی اکتشافی متعلق به آژانس فضایی اروپا است) این بود که دنباله‌دار P 67 حاوی چندین دسته از ترکیبات ارگانیک است که این ترکیبات منشا حیات هستند. بر اساس یک تئوری این مواد ممکن است همان موادی باشند که حیات زمین از آن است.

سوال اینجا است که آیا ممکن است حیات در جایی خارج از زمین یا خارج از منظومه شمسی وجود داشته باشد؟ در جواب باید گفت فعلا توجه ها به سمت برجیس است.

ناسا در بودجه سال ۲۰۱۶ خود ۳۰ میلیون دلار برای برنامه‌ریزی یک ماموریت روی قمر اروپا) یکی از قمرهای برجیس که شواهدی مبنی بر وجود آب در آن در‌ دست است) در ‌‌‌‌نظر گرفته ‌است. تلسکوپ ‌فضایی هابل (Hubble) در سال ۲۰۱۲ در قطب جنوبیقمر اروپا بخار آب مشاهده کرده‌ است.

کار روی فضاپیمایی که بتواند برجیس و چندین قمر از آن را بررسی کند از همین تابستان شروع شده است. یکی از بخشهای کمپانی ایرباس که مسئولیت تحقیقات فضایی این شرکت (Airbus Defence and Space  ) را بر عهده دارد توسط آژانس فضایی اروپا برای ساخت یک کاوشگر و پرتاب آن در سال ۲۰۲۲ انتخاب شده است.

این کاوشگر،Juice  (این نام از ابتدای حروف JUpiter ICy Moons Explorer گرفته شده است) نام گرفته و ماموریت دارد نه تنها خود برجیس بلکه سه قمر از آن با نام‌های اروپا (Europa)  ، گانیمد (Ganymede) و کالیستو (Callisto) را نیز کاوش کند. این کاوشگر سه سال و نیم را در جو برجیس به کاوش خواهد پرداخت و این سفر بیش از هفت سال به طول می‌انجامد.

محقق مسئول این پروژه اولیور ویتاسه می‌گوید:

نشانه‌هایی مبنی بر وجود اقیانوس‌هایی در زیر پوسته قمرهای برجیس وجود دارد. هیچ مدرک مستقیمی برای اثبات وجود آب در این سیاره وجود ندارد اما نشانه‌هایی مبنی بر وجود اقیانوس‌هایی در زیر پوسته قمرهای برجیس دیده می‌شود.

به گفته او هدف این ماموریت اثبات این مساله و یافتن عمقی است که این اقیانوس‌ها در آن قرار دارند. همچنین گفته است که این پروژه در حدود ۹۰۰ میلیون یورو هزینه خواهد داشت و از این نظر که به آن ها اجازه می‌دهد تا بر روی قمرها پروازهای مختلف و چندگانه داشته باشند. تا به امروز بیشتر سیارات کشف شده در خارج از منظومه شمسی، سیاراتی گازی به مانند برجیس بوده‌ا‌ند. اگر Juice بتواند مدارکی مبنی بر قابل سکونت بودن ماه‌های برجیس به دست بیاورد دانشمندان را به وجود مناطق قابل سکونت در جهان وسیع‌تری امیدوار کرده است.

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا