کشف کهکشانی در فاصله ۵ میلیارد سال نوری از زمین Reviewed by Momizat on . رصد خانه‌ی مورکیسون که در کویری واقع در غرب استرالیا قرار دارد موفق به کشف کهکشانی شده که ۵ میلیارد سال نوری از ما فاصله دارد. این اکتشاف با استفاده از تلسکوپ A رصد خانه‌ی مورکیسون که در کویری واقع در غرب استرالیا قرار دارد موفق به کشف کهکشانی شده که ۵ میلیارد سال نوری از ما فاصله دارد. این اکتشاف با استفاده از تلسکوپ A Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » کشف کهکشانی در فاصله ۵ میلیارد سال نوری از زمین

کشف کهکشانی در فاصله ۵ میلیارد سال نوری از زمین

کشف کهکشانی در فاصله ۵ میلیارد سال نوری از زمین

رصد خانه‌ی مورکیسون که در کویری واقع در غرب استرالیا قرار دارد موفق به کشف کهکشانی شده که ۵ میلیارد سال نوری از ما فاصله دارد. این اکتشاف با استفاده از تلسکوپ ASKAP صورت گرفته است.

ASKAP توانایی شناسایی سیگنال‌ها را از کهکشان‌های دور دارد. منبع این سیگنال‌ها امواج رادیویی هستند که در اثر وجود سیاه‌چاله‌ها در مرکز کهکشان‌ها، ساطع می‌شوند. الین سدلر، استاد دانشگاه سیدنی می‌گوید:

اگر این سیگنال‌های رادیویی از درون مولکول هیدروژن عبور کنند، اثری از خود در فرکانسی مشخص به جا خواهند گذاشت. این اثر می‌تواند مسافتی که هیدروژن طی کرده است را مشخص کند و این دقیقا همان کاری است که ASKAP انجام می‌دهد.

کهکشان جدید کشف شده که PKS B1740-517 نام گرفته، در صورت فلکی آرا در آسمان جنوبی قرار دارد. امواج رادیویی که این کهکشان ایجاد کرده است، مسافتی معادل ۵ میلیارد سال نوری را طی کرده‌اند. برای درک بهتر از این مسافت بیان این جمله کافی است که در زمان آغاز نشر این امواج خورشید منظومه‌ی ما بوجود نیامده بود.

ASKAP بدلیل قرار گرفتن در محیطی خلوت و بسیار دور از شهر توانسته این سیگنال‌ها را شناسایی کند. دیگر تلسکوپ‌ها بدلیل قرار گرفتن در محیطی که دارای امواج رادیویی ساخت بشر است، از تشخیص این سیگنال‌ها عاجز هستند چرا این امواج رادیویی تحت تاثیر امواج ساخت بشر از بین می‌روند.

ویژگی دیگر ASKAP میدان دید بسیار وسیع آن است. این تلسکوپ میدان دید ۱۰۰ تا ۲۰۰ برابری نسبت به تلسکوپ‌های دیگر دارد و می‌تواند کوچک‌ترین اجرام را به راحتی کشف کند

نکته‌ی دیگر این است که سدلر و همکارانش، به تازگی ساخت تلسکوپ را آغاز کرده‌اند و تنها با استفاده از ۶ ماهوار ه از ۳۶ ماهواره‌ی موجود موفق به کشف این کهکشان جدید شده‌اند. سدلر این گونه ادامه می دهد:

ما در حال آزمایش نرم‌افزارهای خود بودیم و کشف این کهکشان در مراحل ابتدایی برای ما بسیار شگفت‌آور بود. من و همکارانم امیدورایم صدها و شاید هزارها کهکشان مشابه را در آینده کشف کنیم.

 

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا