تیز شدن گوش‌ «روزتا» برای شنیدن سیگنالی از «فیلائه» خواب‌آلود Reviewed by Momizat on . فرودگر فیلائه بدلیل اتمام باتری حدود چهار ماه است در خواب عمیق به سر می‌برد، اما با افزایش تابش نور خورشید، این امید وجود دارد که این کاوشگر بزودی از خواب بیدار فرودگر فیلائه بدلیل اتمام باتری حدود چهار ماه است در خواب عمیق به سر می‌برد، اما با افزایش تابش نور خورشید، این امید وجود دارد که این کاوشگر بزودی از خواب بیدار Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » تیز شدن گوش‌ «روزتا» برای شنیدن سیگنالی از «فیلائه» خواب‌آلود

تیز شدن گوش‌ «روزتا» برای شنیدن سیگنالی از «فیلائه» خواب‌آلود

86413637download

فرودگر فیلائه بدلیل اتمام باتری حدود چهار ماه است در خواب عمیق به سر می‌برد، اما با افزایش تابش نور خورشید، این امید وجود دارد که این کاوشگر بزودی از خواب بیدار شود.

فرودگر فیلائه (Philae) بعنوان بخشی از برنامه فضاپیمای روزتا ۱۲ نوامبر ۲۰۱۴ (۲۱ آبان) در یک مأموریت تاریخی بر سطح دنباله‌دار ۶۷P/Churyumov-Gerasimenko فرود آمد.

این فرودگر در مدت فعالیت، اطلاعات ارزشمندی شامل وجود یخ آب و مولکول‌های آلی بر سطح دنباله‌دار به زمین مخابره کرد؛ اما مدت مأموریت بدلیل اتمام باتری بسیار کوتاه بود.

تصاویر ارسالی توسط توسط فضاپیمای مادر (روزتا) نشان می‌دهد که این فرودگر هم اکنون در سایه یک صخره قرار دارد که دریافت نور خورشید و شارژ باتری را غیرممکن می‌کند.

فرودگر فیلائه از ماه نوامبر (اواخر آبان) در خواب عمیق قرار گرفته است، اما با افزایش تابش نور خورشید به محل استقرار این فرودگر، محققان آژانس فضایی اروپا (ESA) از هفته جاری دور جدید تلاش‌ها برای دریافت سیگنال احتمالی از فیلائه را آغاز کرده‌اند.

همچنین فضاپیمای روزتا که در حال مدارگردی اطراف دنباله‌دار ۶۷P است، تا ۲۰ مارس (۲۹ اسفند) گوش به زنگ دریافت سیگنال از فرودگر فیلائه خواهد بود.

فرودگر فیلائه به گونه‌ای طراحی شده است که در صورت دریافت ۵.۵ وات انرژی از پنل‌های خورشیدی، بیدار شده و دمای داخلی آن به منفی ۴۵ درجه سانتیگراد می‌رسد.

سپس فرودگر باید گیرنده خود را هر نیم ساعت یکبار روشن کند تا بتواند سیگنال ارسالی از سوی فضاپیمای روزتا را دریافت کند؛ اما برای پاسخ دادن به روزتا، این فرودگر دست‌کم به ۱۹ وات انرژی نیاز دارد.

فضاپیمای روزتا و دنباله‌دار ۶۷P در حال حاضر در فاصله ۳۲۰ میلیون کیلومتری از خورشید قرار دارند.
منبع :ایسنا

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا