ژوزف لویی لاگرانژ Reviewed by Momizat on . منجم و ریاضیدان ایتالیایی- فرانسوی که در 25 ژانویه 1736 در شهر تورن به دنیا آمد. وی که از بزرگترین ریاضی دانان تاریخ به شمار می رود در هنگام تولد بسیار ضعیف و ن منجم و ریاضیدان ایتالیایی- فرانسوی که در 25 ژانویه 1736 در شهر تورن به دنیا آمد. وی که از بزرگترین ریاضی دانان تاریخ به شمار می رود در هنگام تولد بسیار ضعیف و ن Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » دانشمندان علم نجوم » ژوزف لویی لاگرانژ

ژوزف لویی لاگرانژ

منجم و ریاضیدان ایتالیایی- فرانسوی که در ۲۵ ژانویه ۱۷۳۶ در شهر تورن به دنیا آمد. وی که از بزرگترین ریاضی دانان تاریخ به شمار می رود در هنگام تولد بسیار ضعیف و ناتوان بود. قبل از او ده فرزند دیگر به دنیا آمده بودند که در خردسالی مردند و تنها او زنده ماند.
او تا سن ۱۶ سالگی علاقه وافری به ادبیات داشت ولی یک مرتبه گرایش به ریاضیات پیدا کرد وی در ریاضیات آنچنان پیشرفت کرد که در سن ۱۸ سالگی به معلمی مدرسه توپخانه شهر تورن انتخاب شد. او چنان شور و شوقی در شاگردان خویش ایجاد کرد که با کمک آنها توانست انجمن علمی را به وجود آورد که این انجمن در سال ۱۷۵۸ به آکادمی پادشاهی علوم تورن تبدیل گردید. وی در سن ۱۹ سالگی نبوغ و قدرت فکری خود را با اختراع (حساب تغییرات) آشکار نمود. وی در سال ۱۷۹۵ استاد موسسه نوبنیاد اکول نورمال و در سال ۱۷۹۷ استاد مدرسه پلی تکنیک شد و در زمان ناپلئون لقب کنت و سناتور را به دست آورد.
لاگرانژ نتیجه تحقیقات خود را بصورت رساله برای اویلر فرستاد، اویلر نیز که در همین زمینه تحقیق می کرد آنچنان تحت تاثیر لاگرانژ قرار گرفت که از کار خود دست کشید تا لاگرانژ بتواند نتیجه تحقیقات خود را چاپ کند. اویلر در سال ۱۷۶۶ عازم سن پطرزبورگ شد چرا که ملکه روسیه در آن زمان دانشمندان و نوابغ را به دربار خود دعوت می کرد هنگام عزیمت، اویلر از فردریک خواست تا لاگرانژ را به سرپرستی آکادمی برلن بگمارد. و لاگرانژ که در آن زمان بیش از ۴۰ سال نداشت به ریاست آکادمی منصوب شد.
در سال ۱۷۹۳ لاگرانژ با کمک چند تن از دانشمندان دیگر ماموریتی را بر عهده گرفتند که جزئی از نصف النار پاریس را واحد طول قرار دهند و این واحد را متر نام نهادند. بدین ترتیب متر مقیاس رسمی بسیاری از کشورها شد و دقیق ترین سیستم اندازه گیری است که تا کنون عرضه شده است.
از بزرگترین شاهکارهای علمی او در سال ۱۷۸۸ مکانیک تحلیلی را می توان نام برد که انتشار داد. لاگرانژ مردی متواضع و فروتن بود او بسیار ساده هنگامیکه از یک مطلب علمی اطلاع نداشت در نهایت سادگی می گفت نمی دانم.
وی در ۱۰ آوریل ۱۸۱۳ در پاریس چشم از جهان فروبست.

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا