تصاویر جدید مدارگرد هند از سیاره مریخ Reviewed by Momizat on . مأموریت مدارگرد مریخ هند که در سپتامبر سال 2014 به مریخ پرتاب شده بود، اخیر تصاویر بسیار جالبی را از سیاره سرخ منتشر کرده و به نمایش یک دره عظیم و قمر فوبوس آن مأموریت مدارگرد مریخ هند که در سپتامبر سال 2014 به مریخ پرتاب شده بود، اخیر تصاویر بسیار جالبی را از سیاره سرخ منتشر کرده و به نمایش یک دره عظیم و قمر فوبوس آن Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » تصاویر جدید مدارگرد هند از سیاره مریخ

تصاویر جدید مدارگرد هند از سیاره مریخ

768346161425733847272_4

مأموریت مدارگرد مریخ هند که در سپتامبر سال ۲۰۱۴ به مریخ پرتاب شده بود، اخیر تصاویر بسیار جالبی را از سیاره سرخ منتشر کرده و به نمایش یک دره عظیم و قمر فوبوس آن در مدار پرداخته است.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، این فضاپیما اخیرا در کنار ادامه مأموریت خود، کار ارسال داده‌های کلیدی را به زمین آغاز کرده است. این مأموریت شامل روشن کردن یک حسگر متان است که به دانشمندان در سنجش میزان تابش بر سطح مریخ و در نهایت به بررسی امکان وجود حیات در آن کمک خواهد کرد.

این تصاویر که توسط سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) منتشر شده، شامل تصاویر سه‌بعدی تحسین‌برانگیزی از ابرآتشفشان Arsia Mons در سطح مریخ است که ارتفاع آن ۱۶ کیلومتر است.

رسوبات آتشفشانی در تصاویر دامنه کوه قابل مشاهده است که از ارتفاع ۱۰ هزار و ۷۰۷ کیلومتری سیاره و با وضوح ۵۵۶ متر در پیکسل ثبت شده‌اند.

ابزار ارتفاع‌سنج لیزر مدارگرد مریخ برای نقشه‌برداری توپوگرافی منطقه، مورد استفاده قرار گرفت.

یک تصویر جالب دیگر به نمایش فوبوس، یکی از دو قمر حاضر در مدار مریخ پرداخته که سایه آن بر روی سطح سیاره افتاده است؛ قمر دیگر این سیاره دیموس نام دارد. فوبوس بزرگترین قمر سیاره مریخ است، اما تنها ۲۲ کیلومتر وسعت داشته و هر هفت ساعت زمینی یک دور در اطراف مریخ می‌گردد.

این تصاویر توسط دوربین رنگی مریخ ثبت شده که ۱.۳ کیلوگرم وزن داشته و برای مشاهده سطح مریخ و قمرهای آن مورد استفاده است.

این دوربین در تصاویر نمای نزدیک، به ثبت تصویری از دره عظیم Valles Marineris پرداخته که طول آن ۴۰۰۰ کیلومتر است و یکی از بزرگترین دره‌های منظومه شمسی محسوب می‌شود که یک پنجم محیط مریخ را پوشانده است.

این تصویر از ارتقاع ۲۴ هزار کیلومتری و با وضوح حدود ۱.۲ کیلومتر بر پیکسل ثبت شده است. بخشی از این دره موسوم به Eos Chaos نیز توسط فضاپیما رصد شده است که الگوهای شکستگی را در سطح نمایش می‌دهد.

تصاویر سطح می‌توانند به دانشمندان در درک فرآیندهای زمین‌شناسی رخ داده در مریخ در یک مقیاس مکانی کمک کنند.

در این هفته همچنین نتایج حسگر متان مریخ فضاپیمای مدارگرد هند به زمین ارسال شد که به بررسی وجود متان در جو این سیاره می‌پردازد. این ابزار به سنجش انعکاس‌پذیری سطح مریخ برای بررسی میزان تابش خورشید که به فضا بازتابیده می‌شود، پرداخته است.

به گفته مقامات، آن‌ها داده‌های این فضاپیما را تا بررسی کامل منتشر نخواهند کرد، اما بررسی وجود متان، از اهمیت خاصی در این مأموریت برخوردار بوده و می‌تواند نشانگر حیات احتمالی در این سیاره باشد.

1425733847412_9

تصویر سه‌بعدی از ابرآتشفشان Arsia Mons در مریخ

1425733859549_10

تصویر نمای نزدیک از سطح دره عظیم Valles Marineris

1425733859721_11

بخش Eos Chaos دره Valles Marineris

1425733859799_12سیاره مریخ با زمینه فضا

منبع:ایسنا

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا