نیکولا لویی لاگای Reviewed by Momizat on . وی منجم بزرگ فرانسوی که در 15 مارس 1713 در رومینی به دنیا آمد. وی در جوانی به تحصیل الاهیات پرداخت از اینرو به صف روحانیون پیوست اما علاقه شدید او به ریاضیات و وی منجم بزرگ فرانسوی که در 15 مارس 1713 در رومینی به دنیا آمد. وی در جوانی به تحصیل الاهیات پرداخت از اینرو به صف روحانیون پیوست اما علاقه شدید او به ریاضیات و Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » دانشمندان علم نجوم » نیکولا لویی لاگای

نیکولا لویی لاگای

وی منجم بزرگ فرانسوی که در ۱۵ مارس ۱۷۱۳ در رومینی به دنیا آمد.
وی در جوانی به تحصیل الاهیات پرداخت از اینرو به صف روحانیون پیوست اما علاقه شدید او به ریاضیات و نجوم باعث شد که به مطالعه و تحقیق در این زمینه بپردازد. یکی از مهمترین کارهای علمی لاگای این بود که سرپرستی هیئت اکتشافی و علمی را بر عهده گرفت. وی با استدلال هندسی ثابت کرد که اگر دو نفر ناظر به آسمان، یکی از آنها در برلن و یکی دیگر از آنها در دماغه امید نیک باشد نتیجه درست و مطلوب حاصل می شود بنابراین لاگای به دماغه امید نیک و همکارش لالاند به برلن رفت. لاگای پس از ۱۲۷ شب وضعیت و شرایط بیش از ده هزار ستاره را در آسمان از نظر طول قوسی از نصف النهار را مشخص کرد. در این سفر علمی وی وضع چندین هزار ستاره جنوبی را مشخص کرد.
او همچنین نقشه جزایر بروبون و ایل دوفرانس را تهیه کرد. اطلسی که او از آسمان تهیه کرد خیلی دقیق تر و کاملتر از نقشه هاله است. وی فاصله زمین تا ماه را ۳۸۴۰۰۰ کیلومتر معین کرده بود و این سبب شور و شوق زیادی در بین منجمین شد که به دنبال آن مایل بودند که فاصله خورشید تا زمین را هم اندازه گیری کنند.
لاگای مردی فقیر و تهیدست بود با این حال اگر کسی نسخه ای از تحقیقات او را درخواست می کرد در اختیارش می گذاشت. او پیوسته کار می کرد و در اثر کار مداوم و پی در پی و تلاشهای شبانه که گاه شبها در رصدخانه می خوابید از پای درآمد.
وی در سال ۲۱ مارس ۱۷۶۲ در پاریس درگذشت.

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا