سر ویلیام هرشل Reviewed by Momizat on . سر ویلیام هرشل که او را به عنوان کاشف اعماق آسمان ها می دانند در ۱۵ نوامبر ۱۷۳۸ در هانوور المان به دنیا آمد و در آن زمان هانوور از متصرفات انگلستان بود. وی تا ۱ سر ویلیام هرشل که او را به عنوان کاشف اعماق آسمان ها می دانند در ۱۵ نوامبر ۱۷۳۸ در هانوور المان به دنیا آمد و در آن زمان هانوور از متصرفات انگلستان بود. وی تا ۱ Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » دانشمندان علم نجوم » سر ویلیام هرشل

سر ویلیام هرشل

سر ویلیام هرشل که او را به عنوان کاشف اعماق آسمان ها می دانند در ۱۵ نوامبر ۱۷۳۸ در هانوور المان به دنیا آمد و در آن زمان هانوور از متصرفات انگلستان بود. وی تا ۱۴ سالگی چوپان بود و در ۱۸ سالگی با پدر در دسته موسیقی قراولان پادشاهی یک نوع ساز بادی را می نواخت. در پی جنگ های ۷ ساله پدر و مادرش تصمیم گرفتند تا او را از ارتش خارج کنند و به انگلستان بفرستند. او پس از ورود به انگلستان تصمیم گرفت خود را با شرایط موجود تطبیق دهد. وی نام آلمانی فریدریش ویلهلم را برای خود برگزید که مانند پدرش استعداد فراوانی در موسیقی داشت. هنگام ورود به انگلستان به ارگ نوازی در کلیسا مشغول شد و یکی از مشهور ترین ارگ نوازان بود. روزی اتفاقی کتابی در زمینه ی نجوم به دستش افتاد که برایش جذاب بود مطالعه درباره ی نجوم نیاز به دانستن و آموختن مبحث نور بود، وی دریافت برای آموختن مبحث نور نیاز به آموختن ریاضیات است. بنابراین شروع به مطالعه ی جبر و هندسه کرد، پس از مطالعه در زمینه ی ریاضیات و آموختن آن مبحث نور و نجوم به قدری او را مجذوب خود کرده بود که منزل خود را به کارگاهی برای تلسکوپ کرد. وی چون سرمایه ای برای خرید تلسکوپ نداشت شروع به ساختن تلسکوپ کرد و شخصا شروع به تراشیدن عدسی آن کرد و در این کار خواهرش کارولین نیز او را یاری کرد چرا که وی نیز علاقه ی زیادی به نجوم داشت.

کارولین دستیار برادر شد و در تراشیدن عدسی به برادر کمک کرد. او با کمک خواهرش یکی از بهترین تلسکوپ ها را ساختند که وزن آن بیش از ۱۰۰ کیلوگرم و فاصله ی کانونی آن ۳۹ پا و قطر آینه اش ۱۴۷ سانتیمتر بود.

در سال ۱۷۸۱ هنگامی که هرشل مشغول به رصد بود، ناگهان ستاره ای را دید که مانند ستارگان دیگر درخشان نبود. هرشل به سرعت اکتشافات خود را به رصد خانه ی گرینویچ رساند. او دریافت که مدار ستاره ی جدید بیضوی است و مشخص کرد وسعت منظومه ی شمسی دو برابر شده است.

با کشف این سیاره ی جدید که نامش را اورانوس گذاشت، دستگاه منظومه ی شمسی قدیم که محدود به زحل بود، گسترش یافت.

این اکتشافات سبب شهرت روز افزون وی شد. پادشاه شخصا مقرری برای وی تعیین کرد. این کشف باعث شد که وی در سال ۱۷۸۱ به عضویت انجمن سلطنتی در آید. مقرری که پادشاه برایش در نظر گرفته بود چون کفاف مخارجش را نمی داد بنابر این با زن بیوه ی ثروتمندی ازدواج کرد و بیشتر وقت خود را به رصد ستارگان اختصاص داد. کارولین که ازدواج نکرده بود، پیوسته برادر را یاری می کرد. وی در سال ۱۸۰۱ به پاریس آمد و دیداری با لاپلاس داشت و مجددا به انگلستان بازگشت. وی به تحقیقات و کشفیات خود ادامه داد، او در شب های زمستان که آسمان صاف بود به رصد می پرداخت.

هرشل ثابت کرد که خورشید ثابت و بی حرکت نیست و تغییر مکان می دهد و سیارات همراه با خود به حرکت در می آورد. او در سال ۱۸۱۶ به لقب (سر ) نائل گردید و در ۲۵ اوت ۱۸۲۲در ۸۴ سالگی درگذشت.

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا