کشف انفجار رکوردشکن پرتو ایکس از سیاهچاله غول‌پیکر راه شیری Reviewed by Momizat on . انفجار عظیم از هسته راه شیری در روز 14 سپتامبر 2013 در فاصله بسیار نزدیک از سیاهچاله کمان ای ستاره (*) شناسایی شد. جرم این سیاهچاله عظیم حدود 4.5 میلیون برابر خ انفجار عظیم از هسته راه شیری در روز 14 سپتامبر 2013 در فاصله بسیار نزدیک از سیاهچاله کمان ای ستاره (*) شناسایی شد. جرم این سیاهچاله عظیم حدود 4.5 میلیون برابر خ Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » کشف انفجار رکوردشکن پرتو ایکس از سیاهچاله غول‌پیکر راه شیری

کشف انفجار رکوردشکن پرتو ایکس از سیاهچاله غول‌پیکر راه شیری

231959541421242638186_6

انفجار عظیم از هسته راه شیری در روز ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۳ در فاصله بسیار نزدیک از سیاهچاله کمان ای ستاره (*) شناسایی شد.

جرم این سیاهچاله عظیم حدود ۴.۵ میلیون برابر خورشید است. دانشمندان این کشف رکوردشکن را در دویست و بیست و پنجمین نشست انجمن نجوم آمریکا رونمایی کردند.

این ابرجرقه توسط رصدخانه پرتوی ایکس چاندرای ناسا مشاهده شد که ۴۰۰ برابر درخشان‌تر از سطوح عادی تابش این منطقه و سه برابر درخشان‌تر از جرقه صاحب رکورد پیشین ۲۰۱۲ بود.

جرقه پرتوی ایکس دوم با درخشش ۲۰۰ برابر سطوح هادی در ۲۲ اکتبر ۲۰۱۴ دیده شد.

محققان کالج آمهرست در ماساچوست این نتایج را در نشست این انجمن در اوایل ماه ژانویه ارائه کردند. آن‌ها دو توضیح احتمالی برای دلیل این جرقه داشتند. بر اساس توضیح اول، سیاهچاله احتمالا مانند خورشید عمل کرده و جرقه‌های درخشان پرتوی ایکس منتشر می‌کند. در خورشید این جرقه‌ها زمانی که خطوط میدان مغناطیسی فاصله کمی با هم پیدا می‌کنند، منفجر می‌شوند و به گفته محققان، ممکن است چیزی مشابه در نزدیکی سیاهچاله رخ داده باشد.

همچنین ممکن است این جرقه، محصول یکی از خوراک‌های کمان ای ستاره باشد. ممکن است یک سیارک یا جسم دیگری به فاصله نزدیکی از سیاهچاله قرار گرفته و توسط آن بلعیده شده باشد و در نهایت تکه‌های آن سرعت گرفته و انفجار درخشانی از پرتوی ایکس ایجاد کرده باشد.

این جرقه بصورت اتفاقی زمانی که ستاره‌شناسان در حال مشاهده سیاهچاله و عبور یک ابرگازی موسوم به G2 از کنار آن بودند، شناسایی شد. برخی دانشمندان بر این گمانند که شاید ماده‌ای از این ابر در سیاچاله افتاده و نمایش پرتوی ایکس را ایجاد کرده باشد. اگرچه هیچ سیگنال پرتوی ایکسی در زمان نزدیکی ابر با سیاهچاله دیده نشد.

منبع:ایسنا

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا