آراتسن Reviewed by Momizat on . منجم یونانی که در حدود 276 ق.م در کورنه به دنیا آمد نه تنها منجمی متبحر بود بلکه جغرافی دان برجسته ای نیز بود او از دوستان ارشمیدس بود وی از طرف بطلیموس سوم سمت منجم یونانی که در حدود 276 ق.م در کورنه به دنیا آمد نه تنها منجمی متبحر بود بلکه جغرافی دان برجسته ای نیز بود او از دوستان ارشمیدس بود وی از طرف بطلیموس سوم سمت Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » دانشمندان علم نجوم » آراتسن

آراتسن

منجم یونانی که در حدود ۲۷۶ ق.م در کورنه به دنیا آمد نه تنها منجمی متبحر بود بلکه جغرافی دان برجسته ای نیز بود او از دوستان ارشمیدس بود وی از طرف بطلیموس سوم سمت سرپرستی و معلمی پسرش را بر عهده گرفت. به او لقب افلاطون ثانی را داده بودند.
اراتستن را هم می توان بعنوان منجم هم ریاضی دان، شاعر، خطیب و فیلسوف معرفی کرد. بطلیموس سوم بهترین کسی را که برای اداره کتابخانه اسکندریه در نظر گرفت اراتستن بود. وی در تلاش بود که وسیله ای بعنوان گاهشماری علمی تهیه کند و بوسیله آن جنگ تروا را مبدا تاریخ قرار دهد. آنچه بیش از پیش سبب شهرت وی گشت این بود که او اولین شخصی بود که برای اندازه گیری زمین اقدام کرد. اراتستن محاسبه را انجام داد و محیط زمین را ۳۹۳۷ کیلومتر محاسبه کرد مشخص می شود که از محاسبه اراتستن رقمی بالغ بر ۴۰۰۰۰ کیلومتر برای محیط کره زمین به دست آمده است.
بعلت اینکه دنیای آن روز ناشناخته بود و دنیای شناخته شده آن روزگار آنقدر بزرگ نبود متاسفانه این رقم را به دلیل بزرگی فوق العاده آن رد کردند و بعدا رقم کوچکتری را که برای کره زمین توسط پوسیدونیوس تعیین شده بود را پذیرفتند.
اراتستن در هنگام پیری بینائیش را از دست داد و نابینا شد و هنگامی که از بهبودی آن مایوس شده بود در حدود ۱۹۶ قبل از میلاد در اسکندریه با گرسنگی و نخوردن غذا خود را هلاک کرد.

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا