خداحافظی تلخ با پلوتن Reviewed by Momizat on . سایر اجرام نیز که تاکنون به عنوان سیاره قلمداد می شدند و یا کاندیدای نام گذاری به عنوان سیاره بودند مانند: پلوتن و قمرش کارن،سرس و جرمی که به تازگی کشف شده بوده سایر اجرام نیز که تاکنون به عنوان سیاره قلمداد می شدند و یا کاندیدای نام گذاری به عنوان سیاره بودند مانند: پلوتن و قمرش کارن،سرس و جرمی که به تازگی کشف شده بوده Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » مقاله ها » خداحافظی تلخ با پلوتن

خداحافظی تلخ با پلوتن

966_DDE_d

سایر اجرام نیز که تاکنون به عنوان سیاره قلمداد می شدند و یا کاندیدای نام گذاری به عنوان سیاره بودند مانند: پلوتن و قمرش کارن،سرس و جرمی که به تازگی کشف شده بوده با نام ۲۰۰۳ یوبی ۳۱۳(زنا) از این پس به عنوان سیاره کوتوله خوانده می شوند.

رده بندی جدید سیارات و سیارات کوتوله

اما از آنجا که پلوتن نزدیک به ۷۶ سال به عنوان سیاره ای ژرف قلمداد می شد ،اطلاعاتی در مورد نحوه کشف شدن و ویژگی های این جرم ارائه می گردد .

پلوتن و قمر بزرگش کارن

2FZ_PlutoCharon

:Pluto پلوتن

قطر:۲۳۶۰ کیلومتر

فاصله از خورشید: متوسط ۰۰۰/۰۰۰/۹۰۰/۵کیلومتر

دما: ۲۴۰ – درجه سانتی گراد

سال : نجومی:۴/۲۴۸ سال –هلالی:۳۶۷ روز

دوره تناوب(حرکت به دور محور):۳۹/۶روز

جرم:۲/۰برابر زمین

حجم:۱/۰ برابر زمین

همانطور که دانشمندان سیاره نپتون را با توجه به آشفتگی و انحرافی که در مدار اورانوس گذاشته بود کشف کردند ، این بار نیز انحرافی در حرکات محاسبه شده نپتون ، دانشمندان را بدان وا داشت تا به جستجوی سیاره ای دیگر در دور دست بپردازند.

از پیشگامان این کاوش می توان به پرسیوال لاول از فلگ استاف آریزونا ، پیکرینگ و کلاید تامباو که دانشجوی دستیار رصد خانه فلگ استاف بود اشاره کرد.

مهم ترین دلیل عدم موفقیت لاول و پیکرینگ در کشف سیاره نهم ، جستجوی آنها برای سیاره ای گازی شکل و بزرگ بود.

این جستجو بیش از بیست سال به طول انجامید و در نهایت کلاید تامباو با بررسی های شبانه روزی بر روی هزاران عکس موجود ،موفق به کشف سیاره نهم شد.

…لحظه ای پس از کشف سیاره:

تامباو پس از کشف سیاره نهم به طرف اتاق رئیس رفت، پیش از ورود کمی خود را مرتب کرد، در زد و وارد شد ،سپس گفت قربان من سیاره نهم را پیدا کردم ….

اعلام کشف سیاره جدید در ۱۳ مارس ۱۹۳۰ همزمان بود با روز تولد پرفسور لاول و سالگرد کشف اورانوس توسط ویلیام هرشل.

حرف اول پرسیوال لاول است. PL (P,L) نشانه این پلوتن

برای سیاره جدید اسم های مختلفی پیشنهاد شد که سرانجام به پیشنهاد دختری ۱۱ ساله از انگلیس نام پلوتن برایش انتخاب شد.اما پلوتن با جرم و ابعاد کوچکش نتوانست آشفتگی و انحرافی که در مدار نپتون بو جود آمده بود را توجیه کند.

از آن تاریخ به مدت ۷۳سال (تا قبل از کشف ۲۰۰۳ یو بی ۳۱۳ )پلو تن به عنوان آخرین عضو از خاندان منظومه شمسی به حساب می آمد.

عضوی ژرف که آرام به همراه سه قمر ش کارن ،هیدرا و نیکس در کمر بند کویپر به دور خورشید در گردش است.

هرچه قد ر که ما از نور و گرمای هستی بخش خورشید بهره می گیریم ، پلو تن از این نعمت محروم است.نور خورشید برای رسیدن به پلوتن باید فاصله ای حدود ۶۰۰۰۰۰۰۰۰۰ کیلومتری را طی کند . پس بدون شک خورشید از پلوتن همچون ستاره ای کوچک کم فروغ دیده می شود.

CA5_polo256C_polo

پلوتون در زمینه ستارگان به صورت شی کوچکی دیده می شود که جایش را تغییر می دهد. عکس ازرصد خانه هیل پلوتن در زمینه ستارگان به صورت شی کوچکی دیده می شود که جایش را تغییر می دهد. عکس ازرصد خانه هیل

پلوتن در زمینه ستارگان به صورت شی کوچکی دیده می شود که جایش را تغییر می دهد. (عکس ازرصد خانه هیل).

از ویژگی های پلو تن می توان به میل ۱۷ درجه ای آن نسبت به دایره البروج اشاره کرد ، با در نظر گرفتن این موضوع که پلوتن در حضیض خورشیدی مدار نپتون را قطع می کند و سیاره هشتم به حساب می آمد، این میل ۱۷ درجه ای باعث عدم برخورد این دو جرم(در فاصله۴۰۰ میلیون کیلومتری) به یکدیگر می شود .

البته رکورد میل یا انحراف نسبت به دایره البروج در منظومه شمسی متعلق به ۲۰۰۳ یو بی ۳۱۳ با انحراف ۴۵ درجه ای است ، که مانند یک نیمساز دایره البروج را قطع می کند .(همین امر یکی از مهمترین دلایلی بود که کشف آن را بیش از ۷۰ سال به تعویق انداخت.)

عده ای از دانشمندان این نظریه را مطرح کردند که پلوتن و تریتون زمانی هر دو قمر های نپتون بودند و حرکت مستقیم داشتند ، رویارویی نزدیک این دو باعث دفع پلوتن (تبدیل شدن آن به جرمی مستقل) و معکوس شدن جهت حرکت تریتون شده است.

پلوتن از نوع سنگی- یخی بوده و فاصله چنان زیاد دارد که تلسکوپ فضایی هابل آن را به سختی می بیند. پلوتن که در حاشیه خارجی منظومه شمسی قرار دارد چنان از خورشید دور است که سطح آن را باید سرد و بی روح خواند. اتمسفر رقیق آن از جنس نیتروژن و متان ‎ ‎که احتمالاً در فصل زمستان یخ می بندد و به صورت برف آبی کمرنگ می بارد. پلوتن با دمای ۲۴۰- از هر جای دیگری برای زندگی ما آدمیان نامناسب تر است.

پلوتو هر ۱۵۳ ساعت یک بار به دور خودش می چرخد ، پس روز آن تقریبا ۶ برابر روز ماست.

دوره تناوبی انتقالی آن به دور خورشید (نجومی ۴/۲۴۸ سال ) و (هلالی ۳۶۷ روز ) است. در این صورت هر یک سال آن برابر ۲۴۸ سال ما است!

پلو تن با ابعادی در حدود۲۳۶۰ کیلومتر به طوری که حتی از ۷ قمر گانیمد ، کالیستو ، تیتان ، یو ، تریتون و ماه نیز کوچکتر است. جرمی ژرف که اغلب در فهرست رصدی با تجربه ترین منجمان هم به چشم نمی خورد.آری پلوتن به خاطر فاصله زیادش بسیار کم فروغ جلوه می کند.

همین موضوع باعث شده که حتی بزرگترین تلسکوپ ها هم نتوانند جزئیات سطحی آن را به صورت واضح آشکار کنند و با وجود پیشرفت فناوری های کنونی پلو تو هنوز هم ناشناخته باقی مانده است.

147_polot

در خارج از منظومه شمسی ، خورشید فقط شبیه یک ستاره پر نور دیده می شود که چندان گرمایی نیز ندارد . روی سطح پلوتن به قدری سرد است که جانداران در چند ثانیه مانند سنگ یخ می زنند.

بر همیمن اساس ناسا تصمیم گرفت تا با اجرای ماموریت افق های نو پرده از اسرار آن بردارد.

این فضا پیما سر انجام پس از تاخیری دو روزه در تاریخ۱۹ ژانویه ۲۰۰۶ (۲۹ دی ۸۴) به فضا پرتاب شد تا ماموریت ۱۰ ساله خود را آغاز کند.

فضا پیما افق های جدید در ادامه سفر خود به طرف سیاره مشتری خواهد رفت تا با بهره گرفتن از نیروی جاذبه ی این سیاره بر سرعت خود بی افزاید این فضا پیما در این صورت بسیار زودتر به پلوتن خواهد رسید این درحالی است که اگر فضا پیما با تاخیر بیشتری پرتاب می شد نمی توانست از جاذبه ی سیاره مشتری برای بالا بردن سرعت خود استفاده کند .

علاوه بر این فضا پیمای افق های نو اطلاعات بسیار مهمی را درباره ی کمربند کویپر و اجرام موجود در آن در اختیار ما خواهد گذاشت . آقای استفان لوری از دانشگاه کویین بر این باور است که افق ها جدید با نشان دادن تفاوت بارز سطح پلوتن این نظریه که می گوید سیاره های کوچک به خاطر داشتن قوه جاذبه ی زیاد ذرات کوچک تر را به خود جذب نموده و سیارات کنونی را به وجود آورده اند را تثبیت می کند از این حیث این پروژه ی ناسا از اهمیت بسیاری برخوردار است. البته باید تا سال ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۴ خورشیدی) به انتظار خبر فضا پیما به پلوتن باشیم.

در واقع پلوتن عضوی معمولی از کمربند کویپر است.این کوتوله یخی که سال ها به عنوان یک اشتباه تاریخی لقب سیاره را بر دوش می کشید، تعداد بیشماری از منجمان حرفه ای و آماتور را شیفته خود نموده است و اسرار سر به مهر زیادی را در خود نهفته دارد .

F7Z_Hydar_Nix

پلوتون به همراه سه قمر ش کارن،هیدرا و نیکس

 

پیشنهادی مطرح شده بود که پلوتن به عنوان سمبل قرار بگیرد و آن را از جهت تاریخی به عنوان یک سیاره بپذیرند،ولی از آن به بعد تعداد سیارات منظومه شمسی بسیار زیاد می شود ، و از لحاظ علمی بسیار بعید بود که مورد پذیرش قرار بگیرد.(مایکل بران کاشف جرم ۲۰۰۳ یو بی ۳۱۳ در این باره می گوید: منظومه شمسی یا ۸ سیاره دارد یا خیلی سیاره). دکتر آلن اشتران، دانشمند ناسا که مسئولیت هدایت ماموریت افق های نو را به عهده دارد ، واکنش بسیار شدیدی نسبت به تصمیم جدایی پلوتن از سیارات منظومه شمسی داشته است و چنین موضوعی را مایه ننگ و شرمساری می داند. اشتران هنگام رای گیری در محل حضور نداشت و در رای گیری نیز شرکت نکرده بود(همین امر موجب بروز انتقاداتی در میان اخترشناسان شده است)، تعریف جدید پلوتن را نادرست می داند. دکتر اشتران به همراه برخی از اخترشناسان در صدد ارائه درخواستی است تا تعریف پلوتن را به حالت پیشین خود بازگردانند. برخی از منابع حاکی از آنند که تنها ۱۰ درصد از ستاره شناسان حاضر در پراگ در رای گیری مربوط به خلع عنوان سیاره از پلوتن شرکت کرده بودند. ستاره شناسان حاضر در نشست پراگ، پس از یک هفته جلسات طولانی، تصمیم گرفتند که پلوتن را در یک دسته کاملا جدید طبقه بندی کنند و آن را به عنوان یک جرم متفاوت از هشت سیاره دیگر منظومه شمسی تعریف کنند.

اگر بخواهیم این موضوع را از دیدگاه دیگر برسی نماییم با توجه به سیر صعودی پیشرفت فناوری در زمینه ابزار های اپتیکی ،هر لحظه احتمال آن می رود که جرم دیگری بزرگتر از پلوتن در گوشه ای از منظومه شمسی کشف شود و اشکالات فراوانی را بو جود آورد.پس از برخی جهات اتخاذ چنین تصمیمی کاملا منطقی می نماید.
به طور قطع تصمیمات اتخاذ شده توسط انجمن بین المللی ستاره شناسی در کتاب های آموزش و همچنین دانش نامه ها ثبت خواهد شد.

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا