بارقه های امید در افق رصدخانه ملی ایران Reviewed by Momizat on . در شرایطی که به دلیل عدم اختصاص بودجه پیش بینی شده، طرح رصدخانه ملی ایران عملا در شرف تعطیلی قرار گرفته بود، مجری طرح رصدخانه ملی امیدوار است با حمایت معاونت عل در شرایطی که به دلیل عدم اختصاص بودجه پیش بینی شده، طرح رصدخانه ملی ایران عملا در شرف تعطیلی قرار گرفته بود، مجری طرح رصدخانه ملی امیدوار است با حمایت معاونت عل Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » بارقه های امید در افق رصدخانه ملی ایران

بارقه های امید در افق رصدخانه ملی ایران

44113033487-3

در شرایطی که به دلیل عدم اختصاص بودجه پیش بینی شده، طرح رصدخانه ملی ایران عملا در شرف تعطیلی قرار گرفته بود، مجری طرح رصدخانه ملی امیدوار است با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاونت راهبردی ریاست جمهوری زمینه تداوم این طرح با شتاب بیشتر فراهم شود.

دکتر رضا منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به پشتیبانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از طرح رصدخانه ملی و تخصیص اعتبارات حمایتی در مراحل مختلف طرح تاکنون اظهار داشت: طرح رصدخانه ملی تنها طرح کلان علمی کشور است که با تصویب هیات دولت از سال ۸۳ ردیف بودجه مستقلی برای آن در نظر گرفته شده اما هر ساله تنها بخش اندکی از بودجه مورد نیاز آن محقق شده است که امیدواریم با پیگیری وزارت علوم به عنوان متولی طرح و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که از اجرای آن حمایت کرده است، مجموعه دولت و نیز معاونت راهبردی ریاست جمهوری، اهمیت این پروژه در کشور بیش از پیش درک و زمینه اجرای آن فراهم شود.

مجری طرح رصدخانه ملی با ابراز امیدواری نسبت به فراهم شدن زمینه های پیشبرد سریع تر طرح با تخصیص بودجه از سوی معاونت راهبردی و نیز حمایتی که با موافقت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به این طرح کلان ملی اختصاص یافته است اظهار داشت: با حمایت مالی معاونت علمی ریاست جمهوری، سامانه اندازه‌گیری خودکار دید (پایشگاه) رصدخانه ملی اواخر آبان ماه در ارتفاعات ۳۶۰۰ متری قله گرگش- کاشان راه‌اندازی و اولین نور این سامانه شامگاه همان روز در تهران دریافت شده است.

وی با بیان این که سامانه اندازه‌گیری دید نجومی – که معیاری از میزان تلاطم جو است – یکی از الزامات هر رصدخانه اپتیکی است، اظهار داشت: این سامانه وضعیت تلاطم در ستون جو بالای تلسکوپ را به صورت کمّی گزارش می‌کند. تجهیزات کنترل این سامانه طی دو سال گذشته به سفارش طرح رصدخانه‌ی ملی در بخش توسعه فناوری پژوهشکده نجوم طراحی و ساخته شد و مورد سنجش قرار گرفت. در سال ۹۲ این سامانه، به منظور سنجش عملکرد از دور، در روستاشهر کامو (در دامنه کوه گرگش) نصب شد. پس از اعمال اصلاحات لازم، سرانجام این سامانه در اردیبهشت ۱۳۹۳ در محل دائمی خود در نزدیکی قله گرگش نصب شد
منبع :ایسنا

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا