پایشگاه رصدخانه ملی ایران راه اندازی شد Reviewed by Momizat on . پایشگاه رصدخانه ملی ایران راه اندازی شد. سامانه اندازه‌گیری خودکار دید اواخر آبان ماه در شرایط بسیار طاقت‌فرسای جوی در ارتفاعات ۳۶۰۰ متری قله گرگش- کاشان راه‌ان پایشگاه رصدخانه ملی ایران راه اندازی شد. سامانه اندازه‌گیری خودکار دید اواخر آبان ماه در شرایط بسیار طاقت‌فرسای جوی در ارتفاعات ۳۶۰۰ متری قله گرگش- کاشان راه‌ان Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » پایشگاه رصدخانه ملی ایران راه اندازی شد

پایشگاه رصدخانه ملی ایران راه اندازی شد

592894361418542237781_payeshgah-01

پایشگاه رصدخانه ملی ایران راه اندازی شد.

سامانه اندازه‌گیری خودکار دید اواخر آبان ماه در شرایط بسیار طاقت‌فرسای جوی در ارتفاعات ۳۶۰۰ متری قله گرگش- کاشان راه‌اندازی و اولین نور این سامانه شامگاه همان روز در تهران دریافت شد.

سامانه اندازه‌گیری دید نجومی – که معیاری از میزان تلاطم جو است – یکی از الزامات هر رصدخانه اپتیکی است.

این سامانه وضعیت تلاطم در ستون جو بالای تلسکوپ را به صورت کمّی گزارش می‌کند. تجهیزات کنترل این سامانه در طی دو سال گذشته به سفارش طرح رصدخانه‌ی ملی در بخش توسعه فناوری پژوهشکده نجوم طراحی و ساخته شد و مورد سنجش قرار گرفت. در سال ۹۲ این سامانه، به منظور سنجش عملکرد از دور، در روستاشهر کامو (در دامنه کوه گرگش) نصب شد. پس از اعمال اصلاحات لازم، سرانجام این سامانه در اردیبهشت ۱۳۹۳ در محل دائمی خود در نزدیکی قله گرگش نصب شد.

1418542256501_payeshgah-02

سامانه خودکار اندازه‌گیری میزان تلاطم جو رصدخانه ملی ایران

گفتنی است، ساخت یک رصدخانه بزرگ برای کشور به عنوان یک آزمایشگاه علمی ملی در سال ۱۳۷۷ مطرح شد و در همین سال رصدخانه ملی یکی از دو طرح کلان پژوهشی بود که در شورای پژوهش‌های علمی تصویب شد. طرح تأسیس «رصدخانه ملی ایران» در اسفند ۱۳۸۲ به تصویب هیات دولت رسید و در سال ۱۳۸۵مدیریت آن به پژوهشگاه دانش‌های بنیادی محول شد.

عدم حمایت مناسب از این طرح کلان ملی و تنگناهای شدید مالی که این پروژه را بارها تا مرز توقف کامل برده باعث شده روند ساخت رصدخانه ملی ایران بسیار به کندی و با افت و خیزهای فراوان دنبال شود.

 

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا