به دنبال شکار هلیکس Reviewed by Momizat on . يكي از بارزترين نمونه آنها سحابي هليكس در صورت فلكي دلو است . بي شك سحابي هليكس از بهترين اجرامي است كه مي توان در آسمان شب سراغ گرفت . دليل اين نامگذاري شكل ما يكي از بارزترين نمونه آنها سحابي هليكس در صورت فلكي دلو است . بي شك سحابي هليكس از بهترين اجرامي است كه مي توان در آسمان شب سراغ گرفت . دليل اين نامگذاري شكل ما Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » مقاله ها » به دنبال شکار هلیکس

به دنبال شکار هلیکس

Processed with MaxIm DL

یکی از بارزترین نمونه آنها سحابی هلیکس در صورت فلکی دلو است .

بی شک سحابی هلیکس از بهترین اجرامی است که می توان در آسمان شب سراغ گرفت . دلیل این نامگذاری شکل مارپیچی آن است . NGC 7293  یا سحابی هلیکس از درخشنده ترین و بزرگترین سحابی های سیاره نما در آسمان است . حتی برخی افراد لز پشت جوینده تلسکوپ های خود توانسته اند آن را رصد کنند .

قطر زاویه ای آن در حدود ۳۰ دقیقه یعنی به اندازه قطر زاویه ای ماه است . پس قبل از رصد میتوان فهمید که به دنبال چه چیزی میگردیم . به دلیل زیاد بودن قطر زاویه ای آن استفاده از بزرگنمایی های کم توصیه میشود تا میدان دید بازتر باشد .

 

صورت فلکی دلو این شبها هنگام غروب در میانه آسمان است . برای یافتن آن از ستاره قدر چهارم دلتا – دلو استفاده کنید . این ستاره را در میدان دید خود قرار دهید . حدود ۳ درجه پایین تر از آن  اوپسیلون دلو از قدر ۵.۲ قرار دارد . در پرش بعدی به سحابی هلیکس میرسیم . در ۱ درجه ای غرب اوپسیلون دلو این سحابی از قدر مجموع ۷.۳ میدرخشد .

 

ممکن است در ابتدا چیزی جز یک گوی مه آلود چیز دیگری به نظر نیاید . اما اگر کمی دقت کنید شاید بتوانید شکل بیضی گون و حتی حلقه آن را تشخیص دهید . اگر از تلسکوپ های ۶″ یا بزرگتر استفاده میکنید میتوانید ستاره مرکزی آن را از قدر ۱۳.۵ ببینید .

 

این سحابی حداقل با یک وسیله رصدی به قطر ۵۰ میلی متر رصد میشود که این به دلیل کم بودن نور سطحی آن است . بنابراین برای رصد آن به آسمانی تاریک و به دور از آلودگی نوری نیاز خواهید داشت . هلیکس به دلیل آنکه روی دایره البروج قرار دارد در هر ماه یک بار در فاصله نسبتا کم در حدود ۶ درجه از ماه قرار میگیرد . بنابراین فرصت مناسبی برای عکاسی است .

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا