فروزه Reviewed by Momizat on . ضعیف‌ترین تابش آسمان شب که ناشی از پدیده‌‌های مختلفی در طبقات بالای جو و یا دلایل غیر گرمایی است. این پدیده اولین بار توسط Ardres Angstrom در سال 1868 مورد بررس ضعیف‌ترین تابش آسمان شب که ناشی از پدیده‌‌های مختلفی در طبقات بالای جو و یا دلایل غیر گرمایی است. این پدیده اولین بار توسط Ardres Angstrom در سال 1868 مورد بررس Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اصطلاحات علم نجوم » فروزه

فروزه

ضعیف‌ترین تابش آسمان شب که ناشی از پدیده‌‌های مختلفی در طبقات بالای جو و یا دلایل غیر گرمایی است. این پدیده اولین بار توسط Ardres Angstrom در سال ۱۸۶۸ مورد بررسی قرار گرفته است. به دلیل وجود این نور در صاف‌ترین شب‌ها موقعی که ماه در آسمان وجود ندارد، آسمان بین ستاره ها کاملاً تاریک نیست و نورتمام ستارگان زمینه هم برای به وجود آوردن چنین نور کافی نیست. در اوائل قرن بیستم وسایلی برای بررسی دقیق‌تر این پدیده ابداع شدند. این پدیده در هنگام غروب بشتر ناشی از تابش نورسدیم (خط D) وتابش قرمز اکسیژن در طول موج‌های ۶۳۰ تا ۶۳۶ نانومتر است در حالیکه در شب هنگام ناشی از اتم های اکسیژن یوینده و در طول موج ۵۵۷۷ آنگستروم است که تقریباً در پهنه سبز طیف قرار دارد. این پدیده ناشی از وجود چندید گاز دیگر مانند نئون، مولکول‌های نیتروژن رادیکال هیدروکسیل (OH) هم می‌باشد. در حال حاضر می‌دانیم که تابش آسمان به دلیل فرآیندهای است که در یونکره رخ می دهند. در یونکره تابش شدید خورشیدی به صورت پرتوهای ماوراء بنفش خورشیدی،‌اشعه ایکس و ذرات پر انرژی به گازهای رقیق جو برخورد کرده و واکنش‌هایی ایجاد می کند که در ان اتم‌های خنثی و مولکول ها به صورت یون (ذراتی که بار الکتریکی مثبت و یا منفی حمل می‌کنند) در می آیند. وقتی این اتم‌ها یونیده و مولکول‌ها ترکیب مجدد می‌شوند نوری تابش می‌کنند و این تابش حتی تا بعد از غروب خورشید هم ادامه پیدا می‌کند. این نور علاوه بر منطقه مرئی طیف مقداری هم به صورت تابش ماوراء بنفش می باشد که البته چشم انسان قادر به دیدن آن نیست. در روز نور ناشی از این پدیده day glow نامیده می شود حدود ۱۰۰۰ بار قویتر است. اما به دلیل نور خورشید، چشمان ما قادر به مشاهده ان نیست. برخلاف تابش شفق قطبی، این نور درهر زمان و هر مکانی می‌تواند رخ بدهد.

به کمک ماهواره‌هایی که در سمت تاریک زمین و خارج از جو قرار دارند می‌توان از این تابش عکسبرداری کرد. این تابش به صورت یک گوی درخشان از ارتفاع ۸۸ تا ۶۰۰ کیلومتری مشاهده می شود. جالب است بدانید مقدار روشنایی این تابش در حدود قدر۱۴ در هر ثانیه قوسی مربع از آسمان است.

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا