گاهشماری آغاز هزاره بره Reviewed by Momizat on . بيروني خوارزمي آورده است :[1] « گوييم : نزديکترين سببي که مرا به آنچه از من پرسيده اند مي رساند شناسايي اخبار امم سالفه و تواريخ قرون گذشته است و بيشتر اين احوا بيروني خوارزمي آورده است :[1] « گوييم : نزديکترين سببي که مرا به آنچه از من پرسيده اند مي رساند شناسايي اخبار امم سالفه و تواريخ قرون گذشته است و بيشتر اين احوا Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » مقاله ها » گاهشماری آغاز هزاره بره

گاهشماری آغاز هزاره بره

IMAGE635416240283052983

بیرونی خوارزمی آورده است :[۱]

« گوییم : نزدیکترین سببی که مرا به آنچه از من پرسیده اند می رساند شناسایی اخبار امم سالفه و تواریخ قرون گذشته است و بیشتر این احوال عادت و اصولی است که از ایشان و نوامیس ایشان باقی مانده و این را از راه استدلال بمعقولات و قیاس معقول به محسوس نمیتوان دانست و منتها راه موجود این است که از اهل کتب  و ملل و اصحاب  آرا و نحل  که اینگونه  تواریخ مورد استناد آنها است تقلید و پیروی کنیم و آنچه آنان برای خود مبنا قرار داده اند ما نیز چنین کنیم .»

و آورده است :

« مبدا سالهای ایشان(فارسیان) از آغاز  آفرینش  نخستین انسان( کیومرث) است و آن روز  هرمزد در ماه فروردین بوده که آفتاب  در نقطه اعتدال  ربیعی  و در میان آسمان بوده »[۲]

بهروز پژوهشی در گاهشماری نموده است که در آن سال رصد  زردشت را پایه کار خود گرفته و در نوشته های بسیاری کند و کاو نموده است . [۳]  اگر چه آدرس دقیق برخی از ماخذ نوشته های خود را نیاورده است اما کوشش او در نوشته های کهن با نازک بینی و کوشش فراوان بوده است .

کار بهروز سبب گردیده که گاهشماری او به پذیرش زردشتیان ایران رسیده و آنها سی سال پس از زاد روز زردشت اسپیتمان را که پذیرفتن دین زردشتی گشتاسب است آغاز گاهشماری خود بدانند . این کار سبب خواهد شد که به دیگر نوشته ها برای آغاز این گاهشماری پایان داده شود و این گاهشماری باید مانند دیگر گاهشماری ها  که میتوان در آنها هم مغالطه نمود بین همه مردم دنیا پذیرفته شود .( مانند گاهشماری میلادی – و هجری ) گاهشماری های سالانه چاپی کنونی زردشتی بر همین پایه چاپ میگردد .

بهروز برای آغاز هزاره ها هم کار و پژوهش بسیار نموده است و باید همه دنیا  آنرا هم مانند گاهشماری زردشتی بپذیرند و از سیاست بازی یک سویه به پرهیزند .

بهروز آورده است :[۴]

« در روایات پهلوی ولادت زردشت روز دوشنبه ششم فروردین اول سال هزاره دهم میباشد . ازاین قرار روز چهار شنبه اول هزاره دهم است و این هزاره درقرن هجدهم پیش از میلاد شروع شده میشود »

در برگ ۸۶ آورده است:

هزاره نام هزاره لقب هزاره
۱ بره       (حمل)
۲ گاو       (ثور)
۳ دوپیکر  (جوزا)
۴ خرچنگ (سرطان)
۵ شیر     (اسد) کیومرث
۶ خوشه    (سنبله) هوشنگ
۷ ترازو     (میزان) جم
۸ کژدم    (عقرب) ضحاک
۹ کمان    (قوس) فریدون
۱۰ بز        (جدی) زردشت
۱۱ دال      (دلو) اخشیت اره
۱۲ ماهی    (حوت) اخشیت اره ماه

 

آخرین روز هزاره دوازدهم شنبه ۳۰ اسفند سال ۶۰۰ یزدگردی رحلت است .»

اکنون می خواهیم بدانیم که سال ۱۳۸۱ هجری خورشیدی پذیرفته شده برابر چه سالی از هزاره بره می باشد ؟

بهروز سال ۱۳۳۱ خورشیدی را برابر ۱۳۲۱ یزدگردی رحلت نموده است پس:

( ۱۳۸۱ – ۱۳۳۱ ) +۱۳۲۱ – ۶۰۰ +۱۲۰۰۰ = ۱۲۷۷۱

بنابراین آغاز  سال  ۱۳۸۱  با آغاز سال ۱۲۷۷۱  هزاره بره برابر میشود .

سال نخست هزاره بره سال یکم گرفته شده است و زمان صفر این گاهشماری سال تحویل نوروز و اول فروردین در زمان نیمروز و اذان نیمروزی درگنگدژ می باشد که بر پایه نوشته بیرونی خوارزمی خورشید در میان آسمان بوده است .

بهترین گاهشماری روزشمار ماه های سال در دنیا گاهشماری ایرانی کنونی میباشد که شش ماه نخست سال ۳۱ روز و پنج ماه پسین آن ۳۰ روز و ماه پایانی ۲۹ یا ۳۰ روز است این گاهشماری که در سال ۱۳۰۴ خورشیدی پایه کار ایران شده است نتیجه سالها کار و کوشش دانشمندان ایرانی است که بانی گاهشماری بوده اند . و در این روش آغاز موسمهای  بهار – تابستان- پاییز و زمستان به روز نخست ماه ها می افتد و چنانچه تعصب عمو زاده های سلمی  سیاستمدار را بتوانیم به کنار بگذاریم باید پایه گاهشماری جهانی شود پیش از آنکه همه مردم دنیا را به گاهشماری درهم و برهم ماه های میلادی برای روز شمار ماه ها عادت دهند . چه اینکه همیشه پژوهش گران می باشند که باور زورمندانه سیاستمداران و فیلسوفان را جابجا نموده اند و همیشه بهترین ها را پیشنهاد نموده اند . اما باید ببینم که شمشیر و دشنه و چماق چوپانی سیاستمداران و فیلسوفان چه میگوید .

منوچهر آرین

۲۶ – ۱- ۱۲۷۷۳

۲۶ – ۱ – ۱۳۸۳

۱۴- ۴  – ۲۰۰۴

 

 

[۱]  بیرونی خوارزمی – آثار الباقیه – چاپ۱۳۷۷ امیر کبیر برگ ج

[۲] بیرونی خوارزمی – آثار الباقیه – چاپ۱۳۷۷ امیر کبیر برگ ۷۱

[۳]  ذ- بهروز تقویم و تاریخ در ایران چاپ  بانک ملی ۳۶۷۷ رصد برابر ۲۲۲۴ مهری برابر ۱۳۳۱ خورشیدی هجری برابر ۱۳۲۱ یزدگردی رحلت

[۴] ذ- بهروز برگ ۸۴

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا