کیهان شناسی نوین و مسئله لحظه آغاز( ۳ ) Reviewed by Momizat on . در اوایل دهه 1930 م. ریچارد تلمن روایتی از مدل انفجار بزرگ به نام « مدل جهان نوسانی » را ارائه کرد . وقتی در معادله فریدمان - روبرتسون - واکر ضریب انحنای عالم ، در اوایل دهه 1930 م. ریچارد تلمن روایتی از مدل انفجار بزرگ به نام « مدل جهان نوسانی » را ارائه کرد . وقتی در معادله فریدمان - روبرتسون - واکر ضریب انحنای عالم ، Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » مقاله ها » کیهان شناسی نوین و مسئله لحظه آغاز( ۳ )

کیهان شناسی نوین و مسئله لحظه آغاز( ۳ )

8019326247750599910

در اوایل دهه ۱۹۳۰ م. ریچارد تلمن روایتی از مدل انفجار بزرگ به نام « مدل جهان نوسانی » را ارائه کرد . وقتی در معادله فریدمان – روبرتسون – واکر ضریب انحنای عالم ، k ، را ۱+ قرار دهیم شعاع عالم بر حسب زمان بصورت سینوسی تغییر می کند این به این معنی است که پس ازیک انفجاربزرگ بدلیل غلبه گرانش بر نیروی ناشی از انفجار اولیه که موجب انبساط عالم می شود، شعاع عالم با یک شتاب منفی افزایش می یابد ولی پس از گذشت مدت زمانی بتدریج جهت این غلبه تغییر می کند و نیروی انفجار اولیه باعث رمبش عالم خواهد شد که به آن « تخریب بزرگ » گویند.

این کاهش شعاع آنقدر ادامه می یابد تا تمام کهکشانها درهم فروروند و ساختار ماده از هم بپاشد و در نهایت به تکینگی اولیه برسیم سپس دوباره با یک انفجار دیگر ، عالمی دیگر خلق شده و انبساط می یابد تا در نهایت به تخریب دیگری برسیم و این روند تا ابد ادامه می یابد .

اگر به ساختار این مدل خوب توجه کنیم خواهیم دید که این نوسان ازازل وجود داشته و تا ابد ادامه خواهد داشت . به بیان دیگر با حفظ نقش انفجار بزرگ دراین مدل وجود یک خالق اولیه رد می شود. رابرت دیکی و همکارانش در سال ۱۹۶۵ م. طی یک مقاله بیان کردند : یک جهان نوسانی از آنجا که برای همیشه موجود است ، ما را از لزوم پی بردن به منشأ ماده در زمان متناهی گذشته رها می سازد.

البته این مدل بدلیل فقدان شواهد تجربی و عدم امکان اثبات یا ابطال آن چندان مورد توجه قرار نگرفت . ولی همانطور که می بینیم نوع دیگر ازمدل هایی که اعتقادات فلسفی – در این مورد دیدگاه الحادی – در آن نقش جدی دارند ، ارائه شد .

در سال ۱۹۸۰ م. آلن گاس مدلی ارائه نمود که با مدل انفجار بزرگ تنها یک فرق اساسی داشت و آن اینکه ، طی مدت بسیار کوتاهی ثانیه پس از انفجار بزرگ ، سرعت انبساط کیهانی فوق العاده افزایش یافت ( حدود ۱۰۲۵ برابر میزانی که قبلا تصور می شد) و در ثانیه ، با پایان این دوره سرعت انبساط دوباره به حد معمولی آن بازگشت واز این مقطع به بعد تحول کیهانی در فالب نظریه انفجار بزرگ ادامه یافت این انبساط فوق العاده سریع ، تورم(inflation ) واین مدل ، مدل جهان تورمی نام گرفت .

این مدل تلاشی برای توضیح یک ثانیه نخست جهان بود. علت اصلی ارائه این مدل ، حل مشکلات مدل استاندارد کیهانشناسی بود. بنابر مدل استاندارد ، جهان هستی با یک انفجار اولیه آغاز شده است و هم اکنون در حال انبساط می باشد و بسته به مقدار چگالی ماده و انرژی ،عالم یا تا ابد انبساط می یابد یا اینکه پس از گذشت چندین میلیارد سال انبساط متوقف شده و به انقباض تبدیل می شود . اما با وجود موفقیت های این مدل – پیشگویی وجود تابش پس زمینه کیهانی ، توصیف فراوانی عناصر هیدروژن و هلیوم و … – مشکلات عدیده ای نیز همچون ۱- مسئله افق ۲- مسئله تخت بودن ۳- وجود تک قطبی مغناطیسی ۴- کوچک بودن ثابت کیهانشناسی و… وجود دارد .این مدل در حل این مشکلات نسبتا موفق بود .

یکی ازمهمترین مشکلاتی که نظریه انفجار بزرگ با آن مواجه است فراهم آوردن توضیح مناسب برای چگونگی شکل گیری وتکوین کهکشانها و ساختارهای بزرگ کیهانی است. پیشنادهایی ارائه شد مبنی براینکه ساختارهای بزرگ کیهانی ، محصول افت وخیزهای کوچکی اند که در تراکم ماده جهان اولیه پدید آمده بود ولی منشأ این افت و خیزها تبیین نشد. ازمهمترین دستاوردهای مدل تورمی آن بود که برای منشأ این افت وخیز ها یک تفسیر ممکن را فراهم آورد وآن این بود که تورم میتواند افت وخیزهای میکروسکپی را در جهان خرد اولیه ، که در آن آثار کوانتومی نقش اساسی دارند، بزرگ کرده و آن را بصورت افت وخیزهای ماکروسکپی، که همان ساختارهای بزرگ کیهانی می باشد، در جهان بزرگتر در آورد .

این مدل نیز با مشکلات چندی روبرو شد. در قسمت بعدی این مقاله به بررسی مشکلات این مدل می پردازیم و سپس به سراغ گام جدیدی در عرصه کیهانشناسی با نام کیهان شناسی کوانتومی می رویم.

مهدی اسحاقی

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • دیدگاه (1)

    • احمد رضا

      من عاشق کیهان شناسی هستم وبا خواندن این سطور آب از لب ولوچه ام آویزان می شه ازصمیم قلب برای دانشمندان بزرگ فیزیک اختر شناسی وتمامی کسانی که در زمینه راز هستی تلاش می کنند تقدیروسپاسگذاریمی کنم از همه شما ممنونم….

      پاسخ

    ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا