ماهواره ها Reviewed by Momizat on . فرض کنید روی قله ی کوهی با یک توپ جنگی گلوله ای را پرتاب می کنید . بدون در نظر گرفتن مقاومت هوا هر چه نیروی پرتاب کننده بیشتر باشد سرعت گلوله هنگام خروج از لوله فرض کنید روی قله ی کوهی با یک توپ جنگی گلوله ای را پرتاب می کنید . بدون در نظر گرفتن مقاومت هوا هر چه نیروی پرتاب کننده بیشتر باشد سرعت گلوله هنگام خروج از لوله Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اصطلاحات علم نجوم » ماهواره ها

ماهواره ها

mahvareh-1217-mm1

فرض کنید روی قله ی کوهی با یک توپ جنگی گلوله ای را پرتاب می کنید . بدون در نظر گرفتن مقاومت هوا هر چه نیروی پرتاب کننده بیشتر باشد سرعت گلوله هنگام خروج از لوله بیشتر خواهد بود و گلوله مسافت بیشتری را طی خواهد کرد تا با نیروی جاذبه زمین سقوط کند . حال اگر سرعت پرتاب به ۹/۷ کیلومتر در ثانیه (۲۸۰۰ کیلومتر در ساعت ) برسد گلوله دیگر به زمین سقوط نخواهد کرد و تا ابد با همان سرعت در مدار دایره ای دور زمین خواهد چرخید .

در این حالت گلوله به یک ماهواره تبدیل می شود و برای همیشه در مدار زمین باقی میماند ولی در عالم واقعیت به دلیل اصطحکاک هوا این اتفاق نمی افتد و پس از مدتی سرعت گلوله کم می شود و در نهایت سقوط خواهد کرد .

اگر سرعت پرتاب را افزایش دهیم مدار حرکت گلوله از حالت دایره به حالت بیضی شکل تغییر خواهد کرد و با افزایش سرعت مدار حرکت بیضی تر خواهد شد برای این که جسمی بتواند از حوزه ی جاذبه ی زمین خارج شود باید شتابی بیشتر از شتاب جاذبه ی زمین داشته باشد . به این ترتیب اگر پرتاب کننده گلوله بتواند آن را با سرعت حد اقل ۲/۱۱ کیلومتر در ثانیه پرتاب کند گلوله از میدان گرانشی زمین خارج می شود و دیگر باز نخواهد گشت .

ارتفاع ماهواره از سطح زمین :

ماهواره های جاسوسی را اغلب در ارتفاعات کم بین ۴۸۰ تا ۹۷۰ کیلومتری سطح زمین قرار می دهند . این ماهواره ها میتوانند کمتر از ۲ ساعت زمین را دور بزنند و عکس های دقیق از مراکز نظامی بگیرند . ماهواره های علمی در مدارات میانی با ارتفاع ۴۸۰۰تا ۹۷۰۰ کیلومتری قرار داده می شوند . از این ماهواره ها برای تحقیق مهاجرت حیوانات و بررسی فعالیت آتش فشان ها استفاده می شود . ماهواره های سیستم موقعیت یابی جهانی ” جی پی اس ” را در ارتفاع ۲۰ هزار کیلومتری قرار داده می شوند .

ماهواره های ارتباطی مثل ماهواره های تلویزیونی را در ارتفاع ۳۵۷۸۶ کیلومتری قرار می دهند . زمان گردش ماهواره هایی که در این مدار قرار می گیرند با چرخش زمین یکی است . به همین دلیل برای دریافت اطلاعات از این ماهواره ها نیازی به جابه جایی مکرر گیرنده های زمینی نیست . کره ی ماه که خود یک ماهواره ی طبیعی برای زمین محسوب می شود در ارتفاع ۳۷۵ هزار کیلومتری از زمین با سرعتی حدود یک کیلومتر بر ثانیه به دور زمین می گردد . با این فاصله و سرعت گردش ماه به دور زمین ۲۸ روز طول می کشد که همان طول ماه قمری است .

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • دیدگاه (1)

    • masoud

      با سلام و تشکر از مطالبی که در سایت قرار دادید لطفا در صورت امکان منابع خود را جهت بهره برداری به بنده معرفی نمایید

      پاسخ

    ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا