کشف درخشان‌ترین تپ‌اختر جهان Reviewed by Momizat on . منجمان از آرایه «تلسکوپ استروتوسفریک هسته‌ای» (NuSTAR) ناسا برای شناسایی درخشان‌ترین تپ‌اختر جهان استفاده کردند. به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ا منجمان از آرایه «تلسکوپ استروتوسفریک هسته‌ای» (NuSTAR) ناسا برای شناسایی درخشان‌ترین تپ‌اختر جهان استفاده کردند. به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ا Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » ستاره شناسی باستانی » کشف درخشان‌ترین تپ‌اختر جهان

کشف درخشان‌ترین تپ‌اختر جهان

کشف درخشان‌ترین تپ‌اختر جهان

منجمان از آرایه «تلسکوپ استروتوسفریک هسته‌ای» (NuSTAR) ناسا برای شناسایی درخشان‌ترین تپ‌اختر جهان استفاده کردند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این جرم کیهانی دوردست موسوم به M82 X-2 توسط تیمی از دانشمندان که در حال مشاهده نوعی ابرنواختر اخیر بودند، کشف شد.

این کشف می‌تواند در درازمدت، درک محققان از چگونگی ایجاد سیاهچاله‌ها را ارتقا دهد. جسم موردمطالعه که ۱۲میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد و در کهکشان Messier 82 واقع شده، بقایای یک سیاهچاله است. این تپ‌اختر از آن جا که از هسته تماما سوخته‌شده ناشی از انفجار یک ابرنواختر به وجود آمده، به یک سیاهچاله شباهت دارد. در حالی که جرم آن با جرم خورشید برابری می‌کند و انرژی خارج‌شده از آن ۱۰ میلیون برابر انرژی خورشید است.

در گذشته از تلسکوپ NuSTAR برای ارائه سرنخ‌هایی درباره چگونگی تبدیل‌شدن ستارگان به ابرنواختر و جزئیاتی درباره شکل‌گیری غبار ستاره‌ای حول آن‌ها به کار برده می‌شوند. در حالی که این تلسکوپ به دنبال تپ‌اختر نبوده، یافته‌های آن به منجمان در درک بهتر پرتوهای ایکس فوق درخشان (ULXs) کمک می‌کند.

این پرتوها، پرتوهای ایکس شدیدی هستند که تصور می‌شود توسط سیاهچاله‌های به اندازه متوسط در فرآیند به دام‌اندازی ستارگان همراهشان تولید می‌شود. مشاهدات نشان می‌دهد این امر همواره صادق نیست و این که می‌توانند توسط تپ‌اخترها نیز تولید شوند.

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا