دقیق‌ترین نقشه‌برداری از یک سیاره فراخورشیدی Reviewed by Momizat on . تلسکوپ فضایی هابل ناسا دقیق‌ترین نقشه از نوعی سیاره فراخورشیدی خشن را ارائه داده که جهانی از محیط‌های خشونت‌آمیز است. به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایر تلسکوپ فضایی هابل ناسا دقیق‌ترین نقشه از نوعی سیاره فراخورشیدی خشن را ارائه داده که جهانی از محیط‌های خشونت‌آمیز است. به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایر Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » آشنایی با علم نجوم » دقیق‌ترین نقشه‌برداری از یک سیاره فراخورشیدی

دقیق‌ترین نقشه‌برداری از یک سیاره فراخورشیدی

دقیق‌ترین نقشه‌برداری از یک سیاره فراخورشیدی

تلسکوپ فضایی هابل ناسا دقیق‌ترین نقشه از نوعی سیاره فراخورشیدی خشن را ارائه داده که جهانی از محیط‌های خشونت‌آمیز است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منجمان دماهای لایه‌های مختلف جو سیاره WASP-43b را نقشه‌برداری و میزان و توزیع بخار آب در آن را رهگیری کردند.

به گفته «جیکاب بین» از دانشگاه شیکاگو، این اندازه‌گیری‌ها دریچه‌های نوینی را به سوی شیوه‌های جدید مقایسه‌کردن ویژگی‌های انواع مختلف سیاره‌ها باز می‌کنند.

بادهای سیاره مورد مطالعه با سرعت صوت و از طرف گرم آن که به اندازه کافی برای ذوب‌کردن فولاد داغ است، به بخش تاریکش با دماهای پایین‌تر از هزار درجه فارنهایت (۵۳۷.۸ درجه سانتی‌گراد) می‌وزند.

سیاره WASP-43b برای نخستین بار در سال ۲۰۱۱ کشف شد و در فاصله ۲۶۰ سال نوری قرار دارد. این سیاره توپی داغ و عمدتا متشکل از گاز هیدروژن است و فاقد ویژگی‌های سطحی مانند اقیانوس‌ها یا قاره‌هایی است که بتوان از آن‌ها برای رهگیری چرخش آن استفاده کرد.

این سیاره به اندازه مشتری است، اما تقریبا دو برابر متراکم‌تر از آن است و به اندازه‌ای به ستاره کوتوله نارنجی میزبانش نزدیک است که ظرف فقط ۱۹ ساعت مدارگردی‌اش را کامل می‌کند. سیاره مزبور همچنین از لحاظ گرانشی به اندازه‌ای ثابت است که یکی از نیمکره‌هایش همواره رو به ستاره میزبانش است، درست مانند ماه که همیشه یک طرفش رو به زمین است.

دانشمندان دو شیوه موجود تحلیل سیارات را برای خلق تکنیکی بی‌سابقه ترکیب کردند تا جو WASP-43b را مطالعه کنند. آن‌ها از طیف‌سنجی یعنی تقسیم نور سیاره به رنگ‌های تشکیل‌دهنده‌اش برای تعیین میزان آب و دماهای جو آن استفاده کردند.

با مشاهده چرخش سیاره، منجمان همچنین توانستند چگونگی توزیع آب در عرض‌های جغرافیایی مختلف را اندازه‌گیری کنند.

در غول‌های گازی موسوم به «مشتری‌های داغ» که دارای دماهای سطحی بالایی هستند، به دلیل نزدیک‌بودن زیاد به ستارگان میزبانشان، آب به شکل بخار است و بنابراین به آسانی می‌توان آن را رهگیری کرد.

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا