فضانورد زن ناسا رکورد اقامت در ایستگاه فضایی بین‌المللی را می‌شکند Reviewed by Momizat on . به تازگی ناسا اعلام کرد چه فضانوردانی تا پایان سال جاری، عازم ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌شوند و کدام‌یک از آنجا به خانه بازخواهند گشت. این برنامه‌ی سفر، نشان م به تازگی ناسا اعلام کرد چه فضانوردانی تا پایان سال جاری، عازم ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌شوند و کدام‌یک از آنجا به خانه بازخواهند گشت. این برنامه‌ی سفر، نشان م Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » فضانورد زن ناسا رکورد اقامت در ایستگاه فضایی بین‌المللی را می‌شکند

فضانورد زن ناسا رکورد اقامت در ایستگاه فضایی بین‌المللی را می‌شکند

فضانورد زن ناسا رکورد اقامت در ایستگاه فضایی بین‌المللی را می‌شکند

به تازگی ناسا اعلام کرد چه فضانوردانی تا پایان سال جاری، عازم ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌شوند و کدام‌یک از آنجا به خانه بازخواهند گشت. این برنامه‌ی سفر، نشان می‌دهد که فضانورد زن ناسا کریستینا کوخ (Christina Koch) در آستانه‌ی شکستن یک رکورد قرار دارد.

کوخ در تاریخ چهاردهم ماه مارس (۲۳ اسفند)، با هم‌قطاران خود «نیک هگ» آمریکایی و «الکسی اُوچینین» روس، رهسپار ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) شد. اما به جای اقامت شش ماهه که برای اکثر فضانوردان تعیین می‌شود، حالا قرار شده است که فضانورد زن ناسا تا فوریه ۲۰۲۰ در آنجا بماند. بنابراین، کریستینا کوخ رکورد طولانی‌ترین سفر فضایی توسط یک زن را که به نام «پگی ویتسون» ثبت شده بود، خواهد شکست.

فضانورد زن ناسا نزدیک به یک سال کامل را در ISS خواهد گذراند

این زن فضانورد، ۳۲۸ روز را در ISS می‌گذراند که یکی از طولانی‌ترین مدت‌های اقامت مداوم در فضا توسط تمام فضانوردان ناسا هم محسوب می‌شود. در واقع کوخ از این لحاظ، تنها پشت سر «اسکات کِلی» و رکورد ۳۴۰ روزه‌ی او قرار می‌‌گیرد. ناگفته نماند که مدت اقامت مستمر ویتسون در فضا، ۲۸۸ روز بود.

تداوم اقامت در فضا، کمک خواهد کرد تا ناسا درک بهتری از تاثیر سفرهای فضایی بلندمدت بر بدن انسان حاصل کند. اسکات کلی در طول ماموریت یکساله‌ای که داشت، نمونه‌هایی از خون خود گرفت و آزمایش‌های دیگری را نیز انجام داد تا ناسا به تغییرات بدن او در این مدت پی ببرد. سپس آژانس فضایی، داده‌های سلامت‌سنجی اسکات را با خواهر دوقلوی او که فضانورد سابق این سازمان بود و در آن یکسال روی زمین حضور داشت، مقایسه کرد. نتایج آزمایش‌ها، به چند تاثیر غافلگیرکننده‌ی فضا روی بدن اشاره داشت؛ از جمله آسیب DNA و اختلالات ادراکی!

 

آغاز طولانی ترین مسافرت فضایی توسط دو فضانورد آمریکایی و روس

اما ناسا برنامه بازگشت برخی از خدمه ایستگاه فضایی بین المللی در تابستان پیش‌رو و همین‌طور نام افراد در حال اعزام به آنجا را نیز اعلام کرد. بر این اساس، پس از پایان ماموریت و بازگشت سه خدمه در ماه ژوئن، سه عضو جدید در ماه ژولای و سه فضانورد دیگر در ماه سپتامبر رهسپار ISS خواهند شد. این یعنی تا قبل از ترک ایستگاه فضایی توسط سه نفر در اوایل ماه اکتبر، برای مدت کوتاهی ۹ نفر به طور همزمان در آنجا اقامت خواهند داشت.

یکی از افراد عازم در ماه سپتامبر، دیگر فضانورد زن ناسا «جسیکا میر» است که نخستین سفر فضایی خود را تجربه می‌کند و همانند کریستینا کوخ، ماموریت بلندمدتی خواهد داشت. او در بهار سال ۲۰۲۰ به زمین بازخواهد گشت.

با این حساب باید گفت که بار دیگر، دو زن فضانورد (کوخ و میر) به طور همزمان در ISS حضور خواهند داشت؛ پس از اینکه خدمه فعلی ایستگاه «آن مک‌کلین» در ماه ژوئن آنجا را ترک کند. چه بسا امسال، یک راه‌پیمایی فضایی تماما زنانه را هم در پیش داشته باشیم. ناسا پیش‌تر قصد داشت برای نخستین بار، این راه‌پیمایی را با حضور کوخ و مک‌کلین اجرایی کند؛ اما بروز مشکلات فنی ناشی از سایز لباس فضایی و مسائل لجستیک، موجب کنار گذاشتن مک‌کلین از این برنامه شد.

با توجه به اینکه هنوز کارهایی برای انجام در خارج از ایستگاه وجود دارد، این احتمال دور از ذهن نیست که میر و  کوخ برای یک راه‌پیمایی فضایی انتخاب شده باشند؛ هرچند که آژانس فضایی هیچ اشاره‌ای به چنین موضوعی نکرده است.

جزئیاتی درباره نحوه نقل و انتقال فضانوردان

ناسا با همکاری SpaceX و Boeing، در حال کار روی روش‌های جدید ترابری فضایی است و این احتمال وجود دارد که تا پیش از پایان سال، برنامه کامرشال کرو (Commercial Crew Program) برای اعزام و بازگرداندن فضانوردان از ISS آغاز شود. کمپانی اسپیس ایکس نخستین پرتاب آزمایشی خود را با حضور دو خدمه، برای ماه ژولای برنامه‌ریزی کرده است و بوئینگ نیز یک پرواز سه نفره را تا اواخر سال در دست اجرا دارد.

البته تضمینی در انجام به موقع این پروازها نیست؛ چرا که هم‌اکنون هم کامرشال کرو به دفعات دچار تاخیر و تغییر زمان‌بندی شده است. نتیجه اینکه تا زمان آمادگی اسپیس ایکس و بوئینگ، آژانس فضایی آمریکا برای نقل و انتقال خدمه‌ی خود باید به فضاپیمای روسی سایوز اتکا کند.

کلیه افرادی که نام‌شان در برنامه‌ی تازه اعلام شده‌ قرار دارد، با سایوز پرواز خواهند کرد؛ اما طبق این برنامه در بهار سال ۲۰۲۰، حداقل دو فضانورد ناسا در ایستگاه فضایی حضور خواهند داشت. چه بسا در صورت موفقیت اسپیس ایکس و بوئینگ تا پیش از پایان سال ۲۰۱۹، شمار افراد عازم به ISS در همین امسال هم افزایش یابد.

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا